Gästinlägg på Ekonomistas

Publicerad: 31 augusti 2018

Ekonomistas har bjudit in forskare inom klimatfrågan att skriva gästinlägg hos dem. Först ut så hittar vi Katarina Elofsson och Ing-Marie Gren, från isntitutionen för ekonomi vid SLU, med gästinlägg: "Kolsänkor i klimatpolitiken"

Fakta:

Om Ekonomistas

Ekonomistas består av sex forskare i nationalekonomi som brinner för saklig samhällsdebatt och nationalekonomisk forskning. Ekonomistas har ingen gemensam politisk uppfattning och varje skribent står enskilt för sina inlägg. De åsikter vi för fram sammanfaller inte nödvändigtvis med de organisationer vi tillhör. Ekonomistas är:

Harry Flam. Professor i internationell ekonomi vid Institutet för internationell ekonomi (IIES) på Stockholms universitet. Harry forskar bland annat om internationell handel.

Jesper Roine. Docent i nationalekonomi vid SITE på Handelshögskolan i Stockholm. Forskar främst om politisk ekonomi, inkomst- och förmögenhetsfördelning och långsiktig ekonomisk utveckling.

Lars E.O. Svensson. Gästprofessor vid Handelshögskolan i Stockholm och affilierad professor vid Institutet för internationell ekonomi vid Stockholms universitet. Forskar om penningpolitik och monetär och internationell makroekonomi.

Daniel Waldenström. Professor i nationalekonomi, docent i ekonomisk historia. Verksam vid Paris School of Economics och Institutet för Näringslivsforskning (IFN). Forskar om inkomst- och förmögenhetsfördelning, skatter och finansiell utveckling.

Jonas Vlachos. Professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet och forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN). Forskar om arbetsmarknadsekonomi och internationell ekonomi.

Robert Östling. Docent i nationalekonomi vid Institutet för internationell ekonomi (IIES) på Stockholms universitet. Forskar bland annat om beteendeekonomi och tillämpad mikroekonomi.