”Matologi” – SLU:s kunskapsfestival för mat och hållbarhet

Publicerad: 20 augusti 2018

Hur väljer man mat som är bäst för klimatet, hälsan, djuren, naturen, ekonomin, eller på andra sätt? Kunskapsfestivalen Matologi är tillbaka lördag den 25 augusti 2018 i Stockholm. I år får festivalen temat ”Mitt hållbara matval”. Den flyttas till Norra Latins framsida på Drottninggatan 71B, eftersom demonstrationer som äger rum samtidigt vid Norra Bantorget skulle kunna bli högljudda. Matologi är öppet för alla och har fri entré.

Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) står bakom kunskapsfestivalen Matologi, som återkommer för fjärde året i rad. Festivalens syfte är att sprida kunskap som utgår från SLU:s forskning – för att besökarna ska kunna göra bättre och mer medvetna val kring de livsmedel de väljer och världens resurser ska kunna användas på ett hållbart sätt.

Kocken Paul Svensson lanserar maträtter baserade på SLU-forskning om insekter

På Matologi kan besökarna träffa SLU-forskare och ta del av SLU:s senaste forskning. Ett spännande forskningsprojekt kring insekter drivs av professor Anna Jansson och hennes forskarlag. Projektet syftar till att utveckla ett nytt svenskt, välsmakande protein- och mineralrikt livsmedel, baserat på svenska hussyrsor. Under Matologi kommer forskningsprojektet att lansera två maträtter som kocken Paul Svensson har skapat.

Läs mer om forskningsprojektet här: https://www.slu.se/fakulteter/vh/forskning/forskningsprojekt/insekter/ata-insekter--en-smaklig-losning-pa-dagens-globala-problem/

Möt SLU:s forskare

I Kunskapstältet kan besökarna träffa SLU-forskare som berättar om bland annat kyckling-sashimi, nya grödor, hur vi på ett hållbart sätt fångar fisk i våra hav och som visar hur det ser ut inuti en bikupa.

Mät ditt matsvinn och diskutera med matsvinnsforskare

På årets Matologi kommer besökarna ha möjlighet att mäta sitt matsvinn. Tillsammans med SLU-forskaren Mattias Eriksson och framtidsföretaget Matomatic kan besökarna diskutera matsvinn, hur det påverkar vårt klimat och framtida lösningar.

Scenprogram

Matologis stora scen bjuder på många intressanta diskussioner. Måltidsforskaren och Historieätaren Richard Tellström kommer tillsammans med fler matexperter spana in i framtiden, fundera över trender, traditioner och diskutera vad som driver oss till förändring. Se hans videoinbjudan.

Under dagen kommer besökarna kunna ta del av flera panelsamtal.

Det personliga matvalet handlar om vad som är viktigt för varje individ. Hur väljer man? Vilken skillnad finns mellan de olika valen? Hur påverkas vi av globala mattrender och vad kan det ge för konsekvenser?

Det politiska matvalet, som kanske är extra intressant ett valår som detta, handlar om politikens ansvar och inblandning i de mattrender, riktlinjer och krav som finns idag. Hur påverkar politikers och myndigheters beslut oss konsumenter? Hur hanterar politiker och aktörer att maten står för 25 procent av vår klimatpåverkan? Och hur viktigt är det med svensk mat?

Båda panelsamtalen leds av moderatorn och koldioxidbantaren Staffan Lindberg. Medverkande är forskare, politiker, konsumenter och aktörer i matbranschen.

Sommaren har varit den varmaste och torraste på flera år, något som påverkat jordbruket. Under rubriken Torka och vattenbrist – kan vi producera mat ändå? diskuterar SLU-forskarna Jennie Barron och Jens Sundström framtida lösningar mot torkan för svenskt jordbruk. Kan vi förbätta samspelet mellan vatten och växter för att säkra vår matproduktion även vid extremt väder?

Live-podd

Matlaboratoriet, Openlabs podcast med Per Styregård i spetsen, live-poddar på Matologi.

Vad odlar vi för mat i Sverige i framtiden? Och vad kommer inte att ligga på vår tallrik imorgon? Matlaboratoriet forskar vidare i en live-podd där Per Styregård intervjuar SLU-forskare och deltagare på Matologi.

Matologi är ett event för hela familjen

På barnområdet finns olika aktiviteter för barn i alla åldrar. Träffa SLU-forskaren Galia Zamaratskaia och prata om maten vi äter, upplev spannmål med alla sinnen, gå en tipsrunda, lär dig om bondens maskiner och djuren på bondgården och mycket mer.

Laga mat med Johanna Westman

Att laga mat kan vara kreativt, roligt och viktigt. I köket tar du beslut om miljön och om din kropp och hälsa. På Matologi leder kocken och författaren Johanna Westman en mat-workshop tillsammans med matintresserade barn.

Framtidens företag

Bland Framtidens Företag finns innovativa foodtech- och start-up-bolag som med entreprenörskraft och spännande idéer utmanar den traditionella livsmedelskedjan. Det kan handla om allt ifrån primärproduktion, förädling och matlagning till konsumtion, restaurang, svinn och återföring till jorden.

Farmers Market

Farmers Market är Matologis matmarknad där producenter samlas för att visa, berätta mer om och sälja närproducerade specialiteter och andra produkter kopplade till årets tema hållbara matval.

Matologi går av stapeln lördag den 25 augusti 2018 kl. 10-16 på Norra Latins framsida, Drottninggatan 71B i Stockholm.

- Vi är medvetna om planerade demonstrationer vid Norra Bantorget som kan komma att bli högljudda och har därför valt att flytta Matologi till den sida av Norra Latins skolgård som vetter mot Drottninggatan istället, säger Annsofie Wahlström, programchef för forskningsplattformen SLU Future Food som håller i arrangemanget.

Eventet är öppet för alla och har fri entré.

Matologis hemsida

Program för utskrift