Nya SLU-framgångar i Hittaut

Publicerad: 15 januari 2019

Hittaut är ett friskvårdsprojekt som drivs av Svenska Orienteringsförbundet och finns på drygt 30 platser runt om i Sverige. Projektet uppmuntrar till vardagsmotion för alla men har också ett tävlingsmoment för de som är intresserade.

Under säsongen 2018 har SLU deltagit som ett av 6 företag i Hittauts tävling i Uppsala. SLU bidrog med 11 lag och vann tävlingen om flest tagna kontroller i Uppsala. Bland SLU-lagen avgick VH-fakultetens lag Klin & Bio-Vet med seger i både "Totalt antal tagna checkpoints" och "Snitt på topp 5".

Lag Klin & Bio-Vet med deltagare från institutionen för kliniska vetenskaper och från institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap hade framgångar i tävlingen redan under 2017 då de vann klassen "Snitt på topp 5". Årets seger firades med tårta från tävlingsarragören den 11 januari.

- Hittaut är ett enkelt och roligt sätt att komma ut och upptäcka nya platser. I år har laget gjort två gemensamma utflykter för att ta kontroller vilket var väldigt trevligt, säger den glada lagledaren Bodil Ström Holst.

Bodil Ström Holst
Universitetslektor vid institutionen för kliniska vetenskaper; reproduktion

E-post: bodil.strom-holst@slu.se