SLU har huvudmannaskapet för CBM

Publicerad: 23 januari 2019

Från och med 1 januari 2019 har SLU huvudmannaskapet för Centrum för biologisk mångfald.

Centrum för biologisk mångfald (CBM) inrättades av statsmakten 1995 på initiativ av både SLU och Uppsala universitet med syftet att bidra till Sveriges arbete att leva upp till de krav som ställs i konventionen om biologisk mångfald (CBD).

CBM har alltså sedan starten 1995 till och med sista december 2018 varit ett centrum med både SLU och Uppsala universitet som huvudmän. Från och med 1 januari 2019 har SLU tagit över denna roll. CBM för nu konstruktiva och framåtriktade diskussioner med Fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap (där CBM har sin organisatoriska hemvist) om de möjligheter som förändringen medför för CBM och SLU, där SLU tydliggjort att man vill fortsatt satsa på och utveckla CBM. Biologisk mångfald är en viktig samhällsfråga i Sverige och internationellt, och CBM och SLU har stor potential att tillsammans kraftsamla inom detta område.

Orsaken till förändringen är främst SLU:s och Uppsala universitets olika bedömningar av vilken sorts forskning man vill stödja. CBM:s positiva och långa samarbete med olika institutioner och forskare vid Uppsala universitet fortsätter.

Tuija Hilding Rydevik, professor emeritus vid SLU Centrum för biologisk mångfald (CBM), Institutionen för stad och land, Avdelningen för statsvetenskap och naturresursförvaltning

tuija.hilding-rydevik@slu.se, +4618-672768, +46703630059