Lyckat första försök med temadagar på Baltic Sea Science Center

Publicerad: 10 oktober 2019

Omkring 6780 personer besökte Baltic Sea Science Center under temadagarna om miljöövervakning vecka 39.

-Det var en lyckad och uppskattad tillställning med stort intresse från både allmänhet och bland skolungdomarna, berättar Jens Olsson, koordinator för SLU:s medverkan på Baltic Sea Science Center (BSSC).

På plats medverkade forskare och experter från SLU, Stockholms universitet, Stockholm Vatten och Avfall och Naturhistoriska riksmuseet. Besökarna fick bland annat lära sig mer om hur Östersjön mår och fungerar, hur man åldersbestämmer en fisk och vilka djur man hittar i Östersjöns sediment.

I labbet gick det även att kika närmare på olika djur- och växtplankton, vilka ryggradslösa djur som hör hemma var och hur miljögiftsövervakningen går till.

Sofie Joosse från institutionen för stad och land på SLU premiärvisade sin film ”Fisk i staden”. Den är en del av hennes forskning om hur människor använder fisken i Stockholms innerstad.

Forskarfredag med skolklasser

Sex högstadie- och gymnasieklasser hade bokat upp sig på lektionspass för att lära sig mer om Östersjön, som en del i årets Forskarfredag.

- Upplägget med de inbjudna skolklasserna var extra lyckat och det var fantastiskt att se engagemanget från personalen från lärosätena, fortsätter Jens Olsson.

Utifrån erfarenheterna kommer Jens Olsson och de övriga i kunskapsrådet nu att förfina koncept och upplägg. Planen är att ordna liknande temadagar en gång per termin med varierande tema.

- Preliminärt kör vi nästkommande temadagar under vecka 12 och då hoppas vi kunna engagera en ännu bredare palett av experter från SLU, säger Jens Olsson.

Som experter och forskare från SLU medverkade denna gång Helena Aronsson, Martina Blass, Magnus Kokkin, Elin Dahlgren, Örjan Östman, Magnus Appelberg, Lars Sonesten, Sofie Jossee, Lara Hensle, Emely Montgomerie och Jens Olsson.

Fakta:

Besökare på Baltic Sea Science Center

6780 = antal besökare på temadagarna under v 39 (26-29/9)

Cirka 30 procent av Skansens besökare 28-29/9 passade även på att ta del av aktiviteterna på Baltic Sea Science Center (BSSC).

Sedan öppningen i april och till och med september har kunskapscentrumet tagit emot 376 000 besökare och gett över 100 lektioner till skolor. Under högsäsongen i juli kom mer än 3000 besökare  per dag.

Omkring hälften av besökarna på BSSC är utländska.