Första bilderna på våra vilda grannar

Publicerad: 01 oktober 2019
Barn håller i en viltkamera. Foto.

I forskningsprojektet Träffa dina vilda grannar undersöker vi tillsammans med invånare i Umeå kommun vilka vilda djur som finns i omgivningen. Nu samlas den första omgången kameror in.

I projektet får deltagarna låna en kamera från Sveriges lantbruksuniversitet att sätta upp på sin tomt under en månads tid.
Första gänget viltkameror har nu suttit uppe en månad, och bilderna ska gås igenom.

I Sörmjöle har sexårige Harry Bergström Ståhl och hans familj haft en viltkamera vid stugan. Harrys förhoppning var att en uggla skulle ha fastnat på bild, men så blev det inte. En hel del andra djur har dock besökt familjen när de inte varit hemma, några av bilderna kan du se nedan.

- Det var några fåglar i alla fall, så jag hade rätt, konstaterar Harry nöjt.

Fakta:

Träffa dina vilda grannar
  • Projektet är ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet, Umeå kommun och Svenska jägareförbundet.
  • Syftet är att genom medborgarforskning lära oss mer om vilda djur i Umeå kommun och om invånarnas attityder till dessa.
Vill du vara med?

Bor du i Umeå kommun och vill sätta upp en viltkamera i din trädgård, på din skogsmark eller på din tomt under en månads tid? Anmäl ditt intresse här.
Är du nyfiken på projektet och vill följa resultaten löpande? Då kan du också anmäla ditt intresse för att ta emot nyhetsbrev i formuläret på samma sida.