Green City Growers besökte SLU

Publicerad: 23 oktober 2019

Den 4 oktober fick SLU campus Alnarp besök av den amerikanska Eisenhower-stipendiaten Jessie Banhazl, grundare och CEO av stadsodlingsföretaget Green City Growers. Förfrågan om att ta emot Jessie kom från Sveriges Riksdag, och framtidsplattformen SLU Urban Futures hade planerat en heldag för Jessie, med möten både på campus och i Malmö.

Dagen inleddes med forskarpresentationer och frukost i Alnarps Rehabiliteringsträdgård, samt en guidad tur runt Rehabiliteringsträdgården. Därefter höll Jessie en öppen inspirationsföreläsning för studenter, arrangerad av VentureLab@SLU. Inspirationsföreläsningen kretsade kring Jessies resa, från att arbeta inom reality-tv till att som 24-åring starta det som har kommit att bli ett av USA:s största stadsodlingsföretag, med verksamheter som hälsoträdgårdar på seniorboenden, samarbeten med grundskolor, takodlingar i anslutning till turistattraktioner, stormarknader och restauranger, m.m. i storstäder som New York och Boston.

Dagen avslutades med ett studiebesök hos Botildenborg i Malmö. Här diskuterades bland annat utmaningar och möjligheter kring att göra stadsodling till en ekonomiskt hållbar bransch, samt hur man kan få fler att våga satsa på att odla i städerna.

Efter besöket var Jessie främst imponerad av SLU:s forskning:

"I was so impressed by the interest in urban farming and fantastic research coming from SLU. It was clear that SLU understands the importance of urban food systems, and is considering it from many different angles. I learned so much from my visit”.

Jessie å sin sida imponerade med sin drivkraft, och särskilt hur hon lyckats skapa ekonomisk lönsamhet kring matproduktion i städerna:

”Jessies resa är unik: Från att inte kunna något inom trädgård till att arbeta med det på den nivån. Jag är särskilt imponerad av hennes affärsmodell, och hur hon lyckats skapa lönsamhet inom stadsodling. Jag tänker på alla våra studenter på SLU och de verktyg de redan har. Det inger hopp” säger Robin Meijer, projektledare för VentureLab@SLU.

Fakta:

Eisenhower Fellowship är ett amerikanskt stipendium för innovativa företagsledare som är engagerade för att skapa positiv förändring i världen. I korta drag innebär stipendiet att stipendiaten får möjlighet att resa i 5-6 veckor, och träffa aktörer i andra länder som arbetar inom närbesläktade områden. Stipendiatbesöken har ofta lett till värdefulla samarbeten mellan stipendiaternas företag och mottagande aktörer.

De SLU-forskare som presenterade sin forskning var: Georg Carlsson, Sara Spendrup, Beatrix Alsanius, Håkan Sandin, Marie Larsson och Patrik Grahn.