Landskapsforskning från SLU publicerad i The Royal Horticultural Society’s tidskrift

Publicerad: 17 oktober 2019

SLU forskaren Henrik Sjöman har tillsammans med sin brittiske kollega Andrew Hirons publicerat en artikel i The Royal Horticultural Society´s tidskrift The Plant Review (tidigare känd som The Plantsman) kring sin forskning om träd för stadsmiljöer.

I artikeln uppmanar de till att hitta sätt att mäta hur urbana träd kan klara en osäker framtid.

”Vi måste strategiskt diversifiera våra urbana skogar med arter som har en lämplig grad av stresstolerans för framtida förhållanden. Vi måste också tillämpa strategiskt mångfald för att mildra hotet av en mängd olika skadedjur och patogener. Den framtida motståndskraften i våra urbana skogar, parker och trädgårdar är beroende av det ”, skriver de i artikeln.

Läs hela artikeln här (PDF på engelska)

Fakta:

Henrik Sjöman arbetar som lärare och forskare inom området vegetationsbyggnad vid institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, SLU.

Andrew D. Hirons är universitetslektor inom trädgårdsodling vid Myerscough College, Storbritannien.

Henrik Sjöman
Universitetsadjunkt vid Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning

Telefon: 040-415150
E-post: henrik.sjoman@slu.se