Bidra till forskningen om dammar i stadsmiljön

Publicerad: 07 oktober 2019
En damm. Foto.

Svara på en enkät om dammar i stadsmiljön och hjälp två av institutionens doktorander! Doktoranderna är med i ett stort europeiskt nätverk av unga forskare. De ska undersöka hur städernas dammar mår och vilka ekosystemtjänster dammarna bidrar med.

Två doktorander från institutionen för vatten och miljö (Sophia Renes och Jenny Nilsson) är tillsammans med doktorander från limnologen vid Uppsala universitet engagerade i ett projekt som heter Urban Algae. Det är ett projekt för unga forskare med syftet att ge ny kunskap om ekosystemtjänster och den ekologiska statusen på dammar i urbana miljöer, tillsammans med allmänhetens åsikter om dammarna och de ekosystemtjänster de ger.

Efter en lyckad fältprovtagningssäsong under sommaren 2018, då 30 grupper tog prover i dammar i 28 europeiska städer, påbörjas nu steg två i projektet – medborgarundersökningen. Den görs i form av en enkät.

Bidra till forskningen genom att besvara och sprida enkäten!

Enkäten finns på 14 olika språk, inklusive svenska och nås här: https://www.soscisurvey.de/urbanalgae2018/

Enkätundersökningen pågår till och med 30 oktober 2019.

Fakta:

Projektet Urban Algae finansieras av the European Federation of Freshwater Sciences, the European Fresh and Young Researchers och representanter från Fresh Blood for Fresh Water med syftet att främja tvärvetenskapligt samarbete mellan unga forskare.