Det internationella året för växthälsa inleddes

Publicerad: 11 december 2019

Den 2 december inleddes International Year of Plant Health 2020 (IYPH 2020) här på SLU. Detta är det första eventet av många för att öka den globala medvetenheten om hur friska växter kan hjälpa till att stoppa hunger, minska fattigdom, skydda miljön och öka den ekonomiska utvecklingen.

Den officiella öppningen av IYPH2020 hölls i Rom och SLU:s Jan Stenlid deltog där och på SLU:s kick-off via videolänk. Vicerektor Ylva Hillbur inledde ceremonin på SLU.

– På SLU arbetar över 200 forskare med frågor som rör växtskydd och växters hälsa, så det är relevant för oss att visa hur vår forskning bidrar till bättre växthälsa, sa Ylva Hillbur.

– Vi behöver friska växter för att producera mat, bioenergi och nya produkter. Den internationella livsmedels- och jordbruksorganisationen FAO uppskattar att upp till 40 procent av livsmedelsgrödorna går förlorade på grund av skadedjur och sjukdomar årligen. Detta gör att miljontals människor inte får tillräckligt med mat att äta och jordbruket, som är den främsta inkomstkällan för fattiga på landsbygden, skadas allvarligt, sa Riccardo Bommarco, ordförande för SLU-plattformen växtskydd.

Erland Liljeroth, professor i växtskydd i Alnarp gav några konkreta exempel på varför växtskydd är viktigt i Sverige.

– Allmänheten måste bli mer medveten om växthälsa och utmaningarna i livsmedelsproduktionen. För att minimera förluster inom jordbruket används bekämpningsmedel i stor utsträckning och det är ofta men inte alltid framgångsrikt. Av miljö- och hälsoskäl vill vi minska beroendet av bekämpningsmedel. Problemet med antibiotikaresistens diskuteras mycket i media i relation till människors hälsa. Det diskuteras mindre om att det finns liknande problem med utveckling av bekämpningsmedelsresistens. Det gör att kemikalier som tidigare kunnat kontrollera patogener eller ogräs inte längre fungerar, säger Erland via videolänk från Alnarp.

SLU-plattformen växtskydd samlar flera centra och plattformar på SLU för att arbeta tillsammans under det internationella växtskyddsåret.

– Vi vill öka allmänhetens medvetenhet om betydelsen av friska växter – i Sverige och globalt. För att uppnå det genomför vi våra aktiviteter och publicerar artiklar och rapporter om vår forskning i media. Våra forskare medverkar också vid olika nationella och internationella evenemang under året. Vi planerar även ett medborgarvetenskapligt projekt, säger Anna Berlin, forskare vid institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi.

Jan Stenlid deltog på SLU:s kick-off på videolänk från Rom där den officiella öppningen av IYPH2020 arrangerades.

På SLU:s kick-off deltog (f.v.) Katja Fedrowitz, institutionen för ekologi, Ylva Hillbur, SLU:s vicerektor för internationella relationer, Riccardo Bommarco, ordförande i SLU:s plattform för växtskydd samt Anna Berlin, institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi.

Text och foto: Malin Planting, SLU Global. Texten är översatt från engelska.