Jordbruksverket anordnar Skypeseminarier

Publicerad: 08 februari 2019

Jordbruksverkets rådgivningsenhet för ekologisk produktion anordnar under våren ett antal Skypeseminarier med rådgivare som målgrupp. Det första seminariet hölls i slutet av januari och handlade om vallen som en proteinresurs för idisslare.

Seminariet hölls av Håvard Steinshamn, seniorforskare vid NIBIO (Norsk institutt for bioøkonomi). Han pratade om hur viktig vallen är som proteinresurs för idisslare och att den ibland glöms bort när foderstater baserat på soja och eventuella ersättningar för detta diskuteras. Med rätt sammansättning och behandling med exempelvis myrsyra kan vallen stå för upp till 80 % av proteinet i kornas foder. Det är också viktigt att tänka på att de olika skördarna ger olika näringsinnehåll och hur kolhydrater i grovfodret påverkar proteinupptaget hos djuren.

Nästa Skypeseminarium handlar om projektet VIPiglets för livskraftiga smågrisar och hålls av Lene Juul Pedersen från Aarhus universitet i Danmark. Mer information och anmälningsfunktion finns på Jordbruksverkets webbplats.