Maria Tunberg - ny forskare knuten till EPOK

Publicerad: 08 februari 2019
Bild av Maria Tunberg.

Maria Tunberg är sedan årsskiftet knuten till EPOK på deltid för att arbeta med frågor om ekologisk produktion och konsumtion ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Maria arbetar på konsultföretaget Stelacon och som forskare på Institutionen för ekonomi vid SLU.

Maria har ett långt förflutet på SLU både som student och forskare. Hon tog examen i företagsekonomi med naturresursinriktning och fortsatte, efter arbete med vindkraft och klimatpolitik på energimyndigheten, som forskare och disputerade i företagsekonomi. Avhandlingen handlade om tillväxtprocesser i små och medelstora företag i lantbruks- och livsmedelsbranschen.

– Huvudfallet i min avhandling var ett företag som odlar och saluför till största delen ekologiska grönsaker, säger Maria som också har en examen vid Cranfield University i England.

På Stelacon är Maria kontorschef för kontoret i Lund samt affärsområdeschef för regional utveckling.
– Jag driver projekt inom flera olika områden, jag är processledare för två uppdrag åt nordiska ministerrådet där vi utreder effekterna av 2018 års torka – dels på lantbruket, dels inom skogen efter bränderna i somras. Vi söker efter potentiella samarbetsmöjligheter och erfarenhetsutbyten mellan de nordiska länderna för att stå bättre rustade inför kommande händelser av extremväder.

På EPOK kommer Maria att arbeta med frågor om ekologisk produktion och konsumtion ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Fokus ligger på företaget och företagarens roll och utmaningar. Det kan handla om frågor som finansiell resiliens, hur bra rustat företaget är vid exempelvis extremväder. Maria kommer också att arbeta med frågor som rör marknad, konsumenter och innovationer.

– Jag kommer att titta på vem som är morgondagens konsument av ekologiska varor, vad kommer de att efterfråga och vad påverkar deras inköpsbeslut. Vad gäller innovationer så vill jag undersöka hur innovativa ekologiska producenter är och hur vi kan öka innovationskraften inom branschen. Jag trivs mycket bra i gränslandet mellan forskning och omgivande samhälle och ser framemot att få bidra till samverkan, det vill säga både att föra ut senaste forskningen till andra aktörer och att snappa upp och föra in "verklighetens" utmaningar till forskarna. Jag tycker det är jätteviktigt att det finns en bra och effektiv dialog mellan universitetet och omgivande samhälle.

Maria Tunberg
Kontorschef Stelacon Syd & affärsområdeschef Regional utveckling
Forskare vid Institutionen för ekonomi; Entreprenörskap på landsbygden
E-post: maria.tunberg@stelacon.se