SLU utvecklar verktyg för effektivare förvaltning av Östersjöns kustvatten

Publicerad: 28 februari 2019

Näringsläckage från land och vikande bestånd av rovfiskar har lett till dramatiska förändringar i Östersjöns ekosystem. Båda faktorerna bidrar till övergödningssymtom som till exempel algblomningar. Åtgärder behövs, men vad är effektivast: att stärka rovfiskbestånden eller minska näringsläckaget? I ett nytt projekt vid institutionen för akvatiska resurser utvecklas kunskap om hur en kostnadseffektiv och regionalt anpassad kustförvaltning kan utformas.

Miljöförhållandena i Östersjön skiljer sig kraftig åt från norr till söder. Det innebär troligen att effekterna av till exempel överfiske och näringsläckage också ser olika ut på olika platser. Genom att kombinera fältstudier med experiment och modellberäkningar ska projektet ta fram kunskap om hur skötsel och övervakning bör utformas för att fungera lika bra i norra som i södra Östersjön.

-Vi kommer bland annat att studera hur variation i ljusförhållandena i vattnet i en gradient från norr till söder påverkar  produktionen av bottenlevande och frilevande alger. Balansen mellan olika typer av algproduktion påverkar sannolikt kustens födovävar, men vi behöver veta mer om hur det påverkar produktion och sammansättning av fisk om vi ska kunna förvalta våra vatten på ett smart sätt, säger Magnus Huss, forskare vid institutionen för akvatiska resurser (SLU Aqua).

Projektet som har sin uppstart nu i vår, pågår under tre år och finansieras av forskningsrådet Formas.

Magnus Huss, universitetslektor, studierektor - forskarutbildning
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU