SLU-nyhet

IFMA 22 i Tasmanien

Publicerad: 21 mars 2019

Konferensen IFMA 22 i Launceston, Tasmanien, bjöd på hårda fakta om värdet av vatten under svår torka men även spännande kunskap om att bygga upp nya marknader och skapa nya affärsmöjligheter. På den stora internationella konferensen om företagsledning representerades Sverige av Per Hansson och Jannica Krafft från SLU Alnarp.

IFMA står för International Farm Management Association som har medlemmar i 50 länder. Vartannat år arrangerar organisationen en stor internationell konferens med inriktning på företagsledning i lantbruket. Årets upplaga var den 22:a i ordningen.
– Det handlade mycket om det enskilda företaget, om produktionsmanagement men även om affärsutveckling, ägarskiften, hur man hanterar klimatförändringar och om erfarenheter av att bygga upp nya marknader, berättar Per Hansson, verksamhetsledare för Kompetenscentrum företagsledning på SLU Alnarp. Han representerade den kommitté som organiserar nästa konferens i Köpenhamn 2021 och deltog i både konferens och de företagsbesök som erbjöds.

Nya marknader

Stort intryck gjorde bland annat föredrag som handlade om hur Australiens producenter arbetar med att försöka möta stora marknader.
–Hemmamarknaden är viktig men Asien är ändå viktigare med 200 miljoner indoneser och 1,2 miljarder i Kina som i allt högre grad efterfrågar produkter av hög och säker kvalitet, berättar Per Hansson.
Det är inte minst den starkt ökande efterfrågan på protein i form av kött samt den ökade efterfrågan på välfärdsprodukter som mandel, vin, färska grönsaker och förädlade mjölkprodukter som driver utvecklingen framåt ända ner på gårdsnivå.
– Man jobbar mycket med att hitta premiumprodukter som kan övertyga på en så stor marknad. Men också med att möta preferenser för produkter som inte av tradition produceras av australiensarna, berättar Per Hansson.
I Sverige pratar vi alltmer om lokala marknader men Per Hansson tycker att diskussionen även borde handla om premium- och högvärdesprodukter som kan vara av intresse på helt andra marknader.

Fyra år med torka

Under de många företagsbesöken låg förstås mycket fokus på den torka som nu är inne på fjärde året i Australien.
– Vatten har ett tydligt pris, man handlar med vatten och det spekuleras till och med i att äga vattentilldelning. De flesta tycker att det är positivt, den verksamhet som kan betala för vatten får vatten.
Baksidan av myntet blev dock uppenbar under en resa genom 10 000 hektar tänkta för mandelodling – men med pågående torka visste ingen var varken vatten eller bin för pollinering skulle komma ifrån.

Samverka om produkter

Ett besök som gav mycket att tänka på gjordes hos en lantbrukare som under 30 år utvecklat en ny fårras, Australian white, ett korthårigt köttfår med lägre smältbarhet i fettet. Rasen är en bättre foderomvandlare än köttdjur, med en premiumkvalitet på köttet som är intressant för restauranger.
–Sverige är ett litet land men frågan är i vilken grad vi är beredda att samverka och ta fram den här typen av produkter istället för att bara producera råvara? frågar sig Per Hansson.
Liknande frågeställning skapade ett besök hos en bomullsodlare, som tillsammans med kollegor, byggt upp en egen förädlingsindustri med direktexport till Kina. Enorma insatser, stor risk men också stora möjligheter när ett handelsled kapas bort.

Nya generationer

Jannica Krafft, industridoktorand på institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi, presenterade sin forskning under konferensen och tilldelades utmärkelsen ”Bästa poster”.
En särskild del av konferensen uppmärksammade så kallade Next Gens, alltså nästa generation företagsledare som är på god väg in i företagandet.
– Vi var totalt nästan 200 deltagare från hela världen, kanske främst engelskspråkiga länder. Det är lite ovant men spännande att befinna sig i ett sammanhang som är så inriktat på företagsledningsfrågor, säger Per Hansson.
Tillsammans med Norges och Danmarks representanter bjöd han under konferensen in till nästa IFMA-konferens som kommer att hållas i Köpenhamn 2021 men med aktiviteter och företagsbesök i grannländerna.