En viss ljusning på gång för ålen i Viskan?

Publicerad: 26 mars 2019

Utsläppen vid massabruket vid Värö tycks inte missgynna fisk eller åluppvandring. Tvärtom visar flera arter ökade fångster och artrikedomen är lika stor vid massabruket jämfört med ett referensområde.

I samband med den biologiska recipientkontrollen vid Södra Cell Värös massabruk som utfördes av SLU Aqua under 2018 kan vi konstatera att mängden uppvandrande ålyngel i Viskan har ökat under den senaste femårsperioden. De har dock minskat sedan kontrollerna startade 1971. Den totala fångsten under förra året (2018) var ungefär hälften av vad den var året innan (2017), som också hade den högsta fångstvikten av ålyngel som registrerats på 31 år.

I kontrollen ingår även årliga undersökningar med bottentrål i området kring brukets processvattenutsläpp (recipient) och i ett referensområde, för att få en uppfattning om fisksamhällets tillstånd. Inga negativa effekter av Södra Cell Värös aktiviteter kan ses på fisksamhället i recipientområdet i dagsläget. Fångstantalet av fisk, artrikedom av fiskarter och sjukdomsförekomst i recipientområdet uppvisar inga negativa effekter av detta utsläpp i förhållande till referensområdet.

Antalet fiskarter som fångats i samband med SLU:s trålundersökningar inom kontrollprogrammet i både recipientområdet och i referensområdet har ökat sedan 1987. Någon tydlig trend när det gäller fångstantalet kan inte ses i området kring Värös utsläpp. I referensområdet har fiskfångsten dock minskat.

Artdiversiteten hos fiskar har ökat i recipientområdet. En sådan motsvarande ökning har inte skett i referensområdet. Detta skulle kunna bero på den starka dominansen av sandskädda.

Torskfångsterna har minskat i båda områden och under 2018 fångades ingen torsk alls i referensområdet. Fram till år 2006 tillhörde torsken de vanligaste förekommande arterna i detta trålfiske.

Däremot har fångstantalet av ryggradslösa djur ökat tydligt över tid sedan 1990 i de båda undersökta områdena. En orsak till ökningen av dessa arter skulle kunna vara den låga förekomsten av större rovfisk vars diet till stor del består av dessa kräftdjur.

Mycket få fiskar visade några synliga skador eller sjukdomssymptom, vilket annars kan vara en effekt av utsläpp från massafabriker.

Läs rapporten av Anna Lingman och Linda Pärö här:

Lingman, A.,& Pärlö, L. (2019). Biologisk recipientkontroll vid Södra cell Värö. Årsrapport för 2018. Aqua reports 2019:3. Sveriges lantbruksuniversitet, Institutionen för akvatiska resurser, Öregrund. 31 s.

Frida Sundqvist, miljöanalytiker och biträdande avdelningschef
Institutionen för akvatiska resurser, SLU, Kustlaboratoriet
frida.sundqvist@slu.se, 010-478 41 49