CWD seminarium i Umeå 26 mars

Publicerad: 04 april 2019

Den 26 mars hölls ett publikt seminarium om avmagringssjuka (chronic wasting disease, CWD) hos hjortdjur i Umeå Folkets Hus. Seminariet arrangerades av Institutionen för vilt, fisk & miljö och SLU Framtidens djur, natur och hälsa. Inbjudna talare representerade de för ämnet involverade myndigheterna Jordbruksverket, Statens Veterinärmedicinska Anstalt, Naturvårdsverket, samt Norsk Institutt for Naturforskning (NINA), Svenska Samernas Riksförbund och Svenska Jägareförbundet.

Bland de drygt 40 deltagarna vid seminariet fanns personal m.m. vid de norra länsstyrelserna (länsveterinärer, vilthandläggare mm), Jägarnas Riksförbund, Livsmedelsverket, Sametinget, SLU, Distriktsveterinärerna samt radio och TV.

Samma dag som seminariet hölls gick information ut från Jordbruksverket (i samarbete med SVA, Naturvårdsverket och Livsmedelsverket) att det första fyndet av avmagringssjuka gjorts i Sverige. Hos en avmagrad och till synes blind 16-årig älgko i trakterna kring Arjeplog kunde sjukdomen påvisas i prov från hjärnan. Information om detta fynd kan hittas här.

Programmet för dagen innehöll utöver ordinarie information även information om det aktuella fallet, samt vilka åtgärder som nu ska vidtas.

Fakta:

09.30 Kaffe

10.00 SLU, Göran Ericsson: Välkomna

10.10 Norsk Institutt för Naturforskning, Björnar Ytrehus: CWD i Norge.

11.10 Jordbruksverket, Karolina Wall: EU och den svenska övervakningen och handlingsplanen

11.35 Statens veterinärmedicinska anstalt, Maria Nöremark: CWD-epidemiologi, diagnostik, provtagning

12.00 Sv. Jägareförb: Bodil Elmhagen/Björn Sundgren: SJFs och jägarnas roll i CWD-övervakningen

12.25 Lunch

13.20 Svenska Samernas Riksförbund, Anna-Marja Kaddik: CWD och rennäringen

13.40 Naturvårdsverket, Anna Malmsten: CWD och Naturvårdsverkets roll

13.55 Kaffe

14.15 Tom Heberlein, Univ of Wisconsin: CWD, politik och samhället - erfarenheter från USA (på eng.)

14.45 Avslutande diskussion 15.00 Slut