Sprid din forskning med hjälp av Organic Eprints

Publicerad: 11 april 2019

Organic Eprints är en internationell open access-databas med fokus på foskning relevant för ekologisk produktion och konsumtion. Med över 20 000 inlagda dokument är databasen den 6:e största världen inom lantbruksforskning. Organic Eprints innehåller allt ifrån vetenskapliga artiklar, posters, böcker, faktablad och vetenskapssynteser och är ett bra sätt för forskare att få en större spridning och nå fler med sin forskning.

Organic Eprints har funnits sedan 2002 och grundades av danska ICROFS (International Centre for Research in Organic Food Systems). Databasen drivs i dag av ICROFS tillsammans med FiBL (Research Institute of Organic Agriculture), tyska BÖLN och 26 nationella redaktörer runt om i världen. EPOK ansvarar för den svenska delen och granskar bland annat det som läggs in av svenska forskare och projekt koordinerade från Sverige.

Organic Eprints är helt gratis att använda, ingen registrering krävs för att söka och läsa i databasen men för att ladda upp dokument krävs det att du skapar en användare vilket naturligtvis är kostnadsfritt. Upphovsrättsskyddat material kan också laddas upp och förses med restriktioner så att abstract och information om materialet blir sökbart men inte helt öppet för alla.

Har du frågor eller behöver hjälp med att ladda upp material kontakta Sveriges nationella redaktör Janne Nordlund Othén vid EPOK/SLU.