Hur realiserar vi drömmen om hållbar områdesutveckling?

Publicerad: 17 maj 2019

Onsdagen den 15 maj höll Mistra Urban Futures Skånepanel om Områdesutveckling en paneldiskussion på konferensen Meeting Point Urban Magma: Urban Innovation i Malmö. Panelen diskuterade Hållbar områdesutveckling och delade erfarenheter från privat och offentlig sektor.

Presentation av arbetspaket

Träffen inleddes med presentation av projektets tre arbetspaket (AP2, AP4 samt AP5). Först ut var Nina Vogel från SLU som introducerade arbetet inom arbetspaket 2 ”Att styra genom experiment”. I arbetspaketet undersöks olika arbetsmetoder som används för att initiera och driva olika utvecklingsprocesser. En uppsjö av ”labbs” och experiment används för att initiera dialoger och genomföra förändring, samtidigt som det ständigt pågår diskussion om dess effekter. I arbetspaketet kommer de utveckla en kunskapssyntes med koppling till litteraturen samt utövarnas erfarenhet av ny praxis inom styrning.

Arbetspaket 4, som presenterade av Jamil Khan från Lunds Universitet, berörde ekosocial integration i lokal områdesutveckling. Arbetspaketet tar sin utgångspunkt i det pågående forskningsprojekt The New Urban Challenge - Models of Sustainable Welfare in Swedish Metropolitan Cities. Det övergripande målet med projektet är att analysera modeller för hållbar välfärd i städerna med fokus på samspelet mellan social integration och ekologisk hållbarhet.

Joakim Nordqvist, strateg på miljöförvaltningen samt forskare vid Malmö universitet, presenterade det arbetspaket som ingår i Mistra Urban Futures komparativa upplägg (fas 2). Med titeln ”Implementing the New Urban Agenda and the Sustainable Development Goals: Comparative Urban Perspectives” syftar studien till att ge återkoppling till FN:s pågående översyn av mål och indikatorer.

Paneldiskussion medSabina Dethorey, Malmö stad, Anna Heide från Fastighets AB Trianon, Thomas Sundén från Sustainable Innovation och Hjalmar Falck från Fastighetsägare Sofielund.
Moderator Ulf Silbersky inledde diskussionen genom att ta upp ”drömmen” om områdesutveckling, där friktionsfri samverkan skapar innovationer och allas röst blir hörd. Tyvärr, fortsätter han, stämmer sällan drömmen överens med verklighetens gap och hinder. Samtalet kom att handla om hur vi kan överstiga dessa gap och nå en verklighetstrogen dröm om hållbar områdesutveckling.

Diskussionen kretsade främst kring fyra begrepp – mod, långsiktighet, erfarenhetsbank och strategiskt språk.

Panelen lyfte bland annat modet att våga ta beslut även utan facit i hand. Erfarenheter berättar om omorganisering som skapar osäkerhet och därmed fördröjer processer i onödan. ”Vi har bra metoder, men vi måste våga fullfölja det arbete som är igång istället för att starta nya projekt i rädsla att misslyckas” framhåller Anna Heide. Panelen förtydligar att mod handlar om att våga satsa på de processer man tror på, men även att våga avsluta när förutsättningarna ändras. ”För att över huvud taget kunna skapa innovationer krävs misslyckanden”, säger Thomas Sundén. Att just ”våga misslyckas” blev ett centralt begrepp genom hela diskussionen.

Panelen var även överens om faran i projektifiering av områdesutveckling – där snabba resultat blir kostsamma i längden på flera plan: ekonomiskt, miljömässigt och socialt. Utmaningen ligger i att förvalta dessa projekt över tid utan att tappa väsentlig kunskap och erfarenhet längs vägen.

Avslutningsvis samlades panelen kring språkets betydelse i att kunna realisera hållbar områdesutveckling. Genom att översätta de hållbara lösningarna till ekonomiska argument har det visat sig enklare att komma framåt. Samtidigt, menar panelen, är det viktigt att spela med olika typer av avkastning – ekonomisk, social och miljömässig – för en långsiktig hållbar lösning.

Rapportering från seminariet av Nina Vogel (SLU), Monika Månsson och Sara Astner (Malmö Stad).

Fakta:

Under 2018 startade en panel för hållbar områdesutveckling med ett gemensamt intresse av ett transdisciplinärt samarbete mellan offentlig verksamhet och akademi. Panelen består av forskare från Lunds universitet, Malmös universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet Alnarp och representanter från Malmö stad. Syftet är att undersöka områdesutveckling för att till exempel utveckla. kunskapsöversikter med syfte att bidra till förbättrade metoder för arbete med hållbar stadsutveckling.