Kunskapskanalen sänder den 13-14 juni konferensen: DJUR NATUR HÄLSA 2019!

Publicerad: 11 juni 2019
Människor på promenad med en hund i skogen, foto.

Intresserad av djurens och naturens betydelse för vår hälsa och missade vår nationella 2-dagars konferens? Se den filmade versionen av den första konferensdagen, producerad av Sveriges Utbildningsradio.

Den 1-2 april arrangerade SLU Framtidens djur, natur och hälsa en nationell 2-dagars konferens: DJUR NATUR HÄLSA 2019, med fokus på djur och natur som resurs för framtidens folkhälsa. Sveriges Utbildningsradio filmade dag 1 och SVT sänder dessa avsnitt 13-14 juni på Kunskapskanalen.

Tablå

(Ses via Kunskapskanalen. Kan även ses via URPlay.)

Torsdag 13 juni

14:00 Naturens hälsofrämjande effekter
Bor man nära ett grönområde lever man längre, men vilka effekter är det frågan om och hur är evidensläget? Professor Patrik Grahn från SLU berättar. Arrangör: Sveriges lantbruksuniversitet.

14:40 Parkens och skogens positiva hälsoeffekter
Det räcker inte bara med stora gräsmattor. Många faktorer och sinnen samverkar när urbana grönytor minskar stressen. Marcus Hedblom, forskare vid SLU, berättar. Arrangör: Sveriges lantbruksuniversitet.

15:05 Naturunderstödd rehabilitering
Anja Nyberg, hälso- och sjukvårdsstrateg vid Region Skåne, berättar hur vården samarbetar med lantgårdar. Arrangör: Sveriges lantbruksuniversitet.

15:20 Lantgården och naturunderstödd rehabilitering
Både sjuksköterska och trädgårdsmästare - Elisabeth G Wahlgren berättar om arbetet med naturunderstödd rehabilitering. Arrangör: Sveriges lantbruksuniversitet.

15:35 Djurens hälsofrämjande effekt
Djur och beröring har hälsofrämjande effekter. Kerstin Uvnäs-Moberg beskriver hur lyckohormonet oxytocin frisätts när människor berör varandra eller djur. Arrangör: Sveriges lantbruksuniversitet.

Fredag 14 juni

14:00 Hästunderstödda insatser vid psykisk ohälsa
Nina Ekholm-Fry berättar om terapeutiska interaktioner mellan människor och hästar samt hästens beteende och välfärd. Arrangör: Sveriges lantbruksuniversitet.

14:30 Hundunderstödda insatser med fokus på skolan
Sara Karlberg från Terapihundskolan berättar om verksamhet och områden där terapi- och skolhundar används. Arrangör: Sveriges lantbruksuniversitet.

14:50 Daglig verksamhet på Räntans lantgård
Med ursprung i sin föräldragård driver Elin Kilström, socionom, daglig social- och hälsoverksamhet på uppdrag av kommunen. Arrangör: Sveriges lantbruksuniversitet.

15:05 Inn på tunet – gården som arena för positiva upplevelser
Inn på tunet är ett projekt i Norge där gårdar används hälsofrämjande i vård och omsorg men också som möjlighet till företagande på landsbygden. Forskaren Bente Berget berättar. Arrangör: Sveriges lantbruksuniversitet.

15:25 Hur får vi mer djur och natur i vården?
Paneldebatt om vad som ska till för att natur och djur ska bli en självklar del i hälsofrämjande åtgärder. Politiker och tjänstemän diskuterar och svarar på publikfrågor. Arrangör: Sveriges lantbruksuniversitet.

Syfte

Syftet med konferensen var att skapa ett forum för att mötas, diskutera, få ta del av lyckade insatser, visa på nyttan av djur och natur som resurs för människors hälsa och för att utforma nya lösningar på framtidens folkhälsoutmaningar.

En föreläsningssal fylld med folk, foto.