SLU tecknar avtal med Intervacc för samarbete kring en ny generation vacciner inom djurhälsa

Publicerad: 12 juni 2019

Sveriges lantbruksuniversitet och bioteknikföretaget Intervacc AB har tecknat ett flerårigt avtal för vidareutveckling av en ny generation vacciner baserade på rekombinanta proteiner. Avtalet är en utvidgning av det sedan tidigare mycket framgångsrika samarbetet mellan SLU, Karolinska institutet (KI) och Intervacc, som har lett till utvecklingen av ett nytt innovativt vaccin mot kvarka – en mycket smittsam och allvarlig infektion hos hästar. Avtalet omfattar fortsatt utveckling av två andra vacciner med stor potential inom djurhälsa.

– Jag är mycket nöjd med samarbetet och vi är glada att fortsätta arbetet tillsammans med utvecklingsteamet. Tillsammans är vi ledande inom utvecklingen av vacciner baserade på fusioner av rekombinanta proteiner, och vi är övertygande om att vi bara är i början av detta expanderande fält. Avtalet bekräftar Intervaccs och SLU:s långsiktiga engagemang för projektet, säger professor Bengt Guss, projektansvarig på SLU, i ett pressmeddelande från Intervacc.

För mer information, se pressmeddelandet: