Drönare och satelliter – den nya tidens drängar

Publicerad: 15 augusti 2019

Nu slår den digitala tekniken igenom även inom lantbruket. Sensorer, drönare och satelliter hjälper bonden att maximera skörden. SLU-forskare berättar om precisionsodling och satellittjänsten CropSat.

– Om precisionsodling i början mest var något för pionjärer med stort teknikintresse, så börjar det nu bli mer allmänt, säger Bo Stenberg, forskningsledare på avdelningen för precisionsodling och pedometri på Sveriges lantbruksuniversitet i Skara, SLU.

Bättre skörd och minskade läckage av växtnäring

Enligt Bo Stenberg blir vinsten både högre skörd och minskade förluster. Genom att inte sprida gödsel där grödan ändå inte kan utnyttja det minskar läckaget av växtnäring.

– Lantbrukaren spar pengar genom att växtnäringen hamnar i skörden och inte i den omgivande miljön där den gör skada, säger Bo Stenberg.

Läs hela artikeln i Forskning & Framsteg.

Bo Stenberg
Docent/forskningsledare vid institutionen för mark och miljö
bo.stenberg@slu.se
0511-672 76, 0730-77 72 76