Glyfosat hittas i dagvatten

Publicerad: 20 augusti 2019
Öppen dagvattenbrunn med en stege och provtagningsutrustning, foto.

Under sommaren 2018 samlade SLU in tidsintegrerade prover från dagvatten på olika platser i Stockholms och Skåne län samt i Uppsala och Göteborg. Studien visar att glyfosat och ett antal andra bekämpningsmedel kan läcka från privat användning i bostadsområden till omgivande vattenmiljöer. De uppmätta halterna av glyfosat låg i samtliga prover långt under riktvärdet för ytvatten.

Begränsningar diskuteras

Endast ett fåtal kemiska bekämpningsmedel är idag godkända som växtskyddsmedel för privat användning (behörighetsklass 3) i t.ex. bostadsområden. Det finns en diskussion om att begränsa, alternativt förbjuda denna icke yrkesmässiga användning av växtskyddsmedel. Kemikalieinspektionen rapporterade ett regeringsuppdrag kring detta 2017 med förslag kring begränsningar och i juli 2019 skickade regeringen ut en remiss med förslaget att ändra definitionen av behörighetsklass 3 samt att införa en ny behörighetsklass 4.

Kunskapen om eventuella risker för den akvatiska miljön vid denna typ av användning är otillräcklig. I syfte att förbättra kunskapsläget har Kompetenscentrum för kemiska bekämpningsmedel (CKB) vid SLU, på uppdrag av Naturvårdsverket, under sommaren 2018 utfört en screeningstudie där 84 dagvattenprover från 24 olika lokaler i tätbebyggda områden analyserats.

Flera medel kan användas av privatpersoner

Ogräsmedlet glyfosat är den mest relevanta substansen att analysera i detta sammanhang då den har störst användning av de kemiska växtskyddsmedel som är tillåtna för privat användning (om man bortser från dem som bryts ner till naturligt förekommande ämnen, så som produkter baserade på t.ex. ättiksyra och järnsulfat). Ett större antal kemiska bekämpningsmedel får dock användas för privat bruk i biocider (t.ex. myrmedel) eller som tillsatsmedel, bl.a. i fasadfärger, för att bekämpa skadeinsekter, svampangrepp och påväxt av alger på trä och andra byggmaterial. Förekomsten av dessa undersöktes i några utvalda dagvattenprover.

Uppmätta halter

Av 84 prover som analyserats innehöll 56 st (67 %) glyfosat över detektionsgränserna på 0,01 μg/l. Högsta uppmätta halt var 4,1 μg/l och medelkoncentrationen beräknad på alla prover var 0,14 μg/l. Dessa halter är således långt under bedömningsgrunden för glyfosat  i ytvatten på 100 μg/l. De funna halterna är i genomsnitt lägre än de som återfinns i ytvatten i den nationella miljöövervakningen av växtskyddsmedel i jordbruksintensiva områden.

De 20 prover som uppvisade högst halter av glyfosat analyserades även med det större analyspaketet där låga halter (0,0001-0,1 μg/l) av ytterligare 28 substanser detekterades, med högst uppmätt halt för svampmedlet karbendazim på 0,1 μg/l. Tre av substanserna, karbendazim, terbutylazin och terbutylazindesetyl tangerade i något prov sitt riktvärde för ytvatten.

Troliga källor

Studien visar att glyfosat och ett antal andra bekämpningsmedel kan läcka från privat användning i bostadsområden till omgivande vattenmiljöer. Troliga förklaringar är dels medveten användning i växtskydds- eller biocidsyfte men även, kanske mer omedvetet, i samband med användning av utomhusprodukter som t.ex. fasad- och fönsterfärger och beklädnadsmaterial för hus som exempelvis takpapp. Det finns även studier som visar att vissa bekämpningsmedel kan spridas från användning inom jordbruket via luft och nederbörd. Flest substanser hittades också i vattenprover från Skåne (upp till 23 olika i ett och samma prov), där det finns intensivt jordbruk i närområdet. För glyfosat fanns dock inget samband mellan de funna halterna och närheten till omgivande jordbruk så i detta fall verkar det troligt att den dominerande källan är privat användning.

Vädret under studiens genomförande, maj-augusti 2018, var betydligt torrare och varmare än normalåret vilket kan ha minskat ogrästillväxten och därmed behovet av bekämpning med glyfosat.

Ladda ner rapporten

CKB:s hemsida

Fakta om glyfosat i miljön

Mikaela Gönczi, föreståndare