Sannolikt inget fortsatt godkännande av klorpyrifos i EU

Publicerad: 05 september 2019

EU-Kommissionen kommer att föreslå för medlemsländerna att inte förlänga godkännandet av insektsmedlet klorpyrifos. Användningen av medlet har diskuterats flitigt i Europa sedan den Epok-anknutne forskaren Axel Mie från Karolinska Institutet, tillsammans med två andra forskare, publicerat en granskning av en studie som låg bakom det tidigare godkännandet.

Klorpyrifos är ett av världens mest använda insektsmedel och används i ett stort antal grödor i många länder. Insektmedel innehållande klorpyrifos finns godkända i 20 EU-länder, dock inte i Sverige. Vi exponeras dock i ungefär lika stor utsträckning som i andra länder främst genom importerad frukt.

Insektsmedel ur gruppen organofosfater, som klorpyrifos tillhör, har länge misstänkts påverka hjärnans utveckling. Hösten 2018 publicerade Axel Mie tillsammans med Christina Rudén vid Stockholms Universitet och Philippe Grandjean vid Syddansk Universitet en vetenskaplig artikel där de granskade den företagsfinansierade studie som skulle belysa just den typen av effekter och som lämnades in till EUs myndigheter 1999. Rådatan i studien visade en tydlig effekt på lillhjärnans storlek hos unga råttor som exponerats för ämnet under fosterstadiet, även vid de lägsta testade doserna. Detta hade varken rapporterats i studiens sammanfattning eller slutsats.

Granskningen var dock inte första gången insektsmedlet ifrågasattes. Omfattande akademisk forskning hos både försöksdjur och människor har tidigare pekat på att klorpyrifos påverkar hjärnans utveckling negativt. Exempelvis observerade forskare i tre av varandra oberoende epidemiologiska studier att barn vars mödrar hade högre halter av klorpyrifos eller organofosfater i blodet under graviditeten hade en lägre IQ vid tidig skolålder.

Studien från Mie med flera har uppmärksammats stort i europeiska medier under våren och nu senast även i svensk media. I början av augusti presenterade den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten EFSA en ny preliminär bedömning av hälsoeffekterna av insektsmedlet.

EFSA anser att det inte går att fastställa någon säker exponeringsnivå och att medlet därför inte bör få fortsatt godkännande efter januari 2020 när nuvarande tillstånd går ut. Enligt uppgift i media kommer EU-kommissionen därför att föreslå till medlemsländerna att inte förlänga godkännandet.

De tidigare epidemiologiska studierna diskuterades inom EU redan vid förra godkännandet 2014, men ansågs då inte vara tillräckligt tillförlitliga för att observationerna skulle tas hänsyn till vid sättandet av ett acceptabelt dagligt intag (ADI). Studierna ses nu i ett nytt ljus, när det står klart att även den industrifinansierade studien visar att klorpyrifos påverkar hjärnans utveckling redan vid den lägsta testade dosen.