”Children and the city” vid Urban Forum i Göteborg

Publicerad: 20 september 2019

Förra veckan presenterade Shira Jacobs och Magdalena Möne sitt samarbetsprojekt ”Children and the city” vid Urban Forum – Praktik möter akademi, i Göteborg. Med stöd i form av ett bidrag från Svenska institutets program Creative Force var ”Children and the city” ett samarbete mellan svenska företag och en serbisk icke-statlig organisation (BFC), där även Belgrads universitet deltog.

Projektets främsta mål var att utveckla och genomföra innovativa och hållbara lösningar för barn i urbana miljöer. Det strävade efter att förbättra kommunikationen och den ömsesidiga förståelsen mellan medborgare, beslutsfattare och praktiker i samband med stadsplanering och stadsbyggnad. All projektverksamhet syftade allmänt till att driva på samarbetet på området hållbar stadsutveckling, och fokuserade särskilt på att främja barns rättigheter i Serbien.

”Children and the city” utmanar kommersialiseringen av utomhusområde och försöker skapa en plats för offentlig dialog om bristen på barnvänliga platser. Projektet var tvådelat: Det rörde sig dels om att inrätta ett svenskt-serbiskt nätverk för kunskapsutbyte mellan medlemmarna i målgrupperna, dels om att utveckla ett fysiskt projekt som ett forum för offentlig diskussion. Professorer och studenter från Belgrads universitet deltog i projektet, vilket inbegrep urban teori och praktik samt design workshops. ”Children and the city” inriktades på planering och utformning av strandpromenaden längs med floden Sava, som kopplar samman Belgrads gamla delar med floden, liksom idéer om tillfälliga projekt i två oanvända och förfallna parker på vardera sida om Sava.

En tävling om barnvänliga platser utlystes för de två parkerna (PromeNada och Usce) och resultaten av denna tävling ställdes sedan ut vid MIKSER-festivalen i Belgrad. Förutom en workshop med stadsarkitekten dokumenterade utställningen arbetet med strandkanten på båda sidorna av Sava, där man belyste grundläggande frågor genom diskussioner om de filosofiska begreppen allmänna platser och ägande. Forskningsresultat och kommentarer från barn visades tillsammans med tävlingsbidragen för den nya designen för PromeNada och Usce, på vardera sida om floden.

”Children and the city” blev också en del av Färgfabrikens årslånga utställning ”Experiment Stockholm”. Projektet ledde till en konferens om barnvänliga platser, med bland annat föreläsningar från forskare, praktiker och Stockholms stadsarkitekt. De frågor som togs upp underströk behovet av katalysatorprojekt, i synnerhet sådana som kan framhålla strandkanternas sociala och ekologiska aspekter. En dialog med en lokal skola för att dokumentera Lövholmens strandkant resulterade i inslag som visade de unga deltagarnas perspektiv.

- Trots att både de svenska och de serbiska deltagarna hade erfarenhet av att arbeta med barnvänliga platser som parker och skolgårdar lät ”Children and the city” oss verkligen se hur viktigt det är att ta hänsyn till barnens perspektiv överallt, framför allt i samband med storskaliga planeringsprojekt som inbegriper allmänna platser. Både Stockholm och Belgrad genomgår omfattande förändringar och båda städerna har relativt förfallna strandkanter längs med sina farvatten. Att arbeta för att säkerställa hållbar utveckling, till exempel genom att bevara och förbättra ekologin längs med strandkanterna, kan ha en särskild inverkan på barn, som kan vara de som gynnas mest av öppna ytor och fungerande ekosystem, säger Ivana Malinović, grundare av BFC och initiativtagare till projektet ”Children and the City”.

- Trots att ”Children and the city” som formellt projekt har avslutats hoppas vi kunna återuppta vårt arbete tillsammans. Vi skulle vilja söka efter finansiering (helst tillsammans med akademin) för fortsatta gemensamma projekt som testar idéerna och insikterna från ”Children and the city” mer utförligt. Vi tror att den här typen av tillfälliga projekt kan användas för forskare och praktiker att utföra experiment och utveckla nya strategier för barnvänliga platser. Dessa projekt, stora som små, är viktiga pådrivare som kan hjälpa oss att rekommendera mer hållbara stadsplaneringsstrategier. Men för att skapa ytor som välkomnar flera olika användargrupper krävs mer tvärvetenskaplig forskning som involverar forskning, praktik, lokala myndigheter och allmänheten. Tillsammans kan vi hjälpa våra stadsområden att bli platser där alla känner sig bekväma och har en röst, säger Shira Jacobs, landskapsarkitekt och grundare, Collective Sublime .