Många kattbilder på Irmas kamera

Publicerad: 14 januari 2020
Familj med två vuxna och två barn i trädgården vintertid. Foto.

På Umedalen i Umeå bor familjen Öhman – Andersson. Under november hade de en viltkamera monterad på sin baksida för att se vilka djur som rör sig i området. Svaret blev: katter, katter, katter – och en skata.

Ljudet från en hackspett, någon ekorre och ibland även igelkottar är några av de vilda djur som familjen brukar se och höra runt bostaden. När kameran sattes upp i slutet av oktober var fyraåriga Irma spänd på vilka djur som skulle dyka upp.

Vilket djur hoppas du få se?

- Katter!!

Irma fick som hon ville, i alla fall delvis. Ett annat djur hon gärna ville se var rådjur som hon berättade om för SVT:s reporter i inslaget som du kan se här. Något rådjur blev det dock inte.

Kattbilderna viktiga för forskningen

Kanske känns det tråkigt att vara med i forskningsprojektet om du inte brukar se så många djur på din gård. Men för forskningen är kattbilderna precis lika viktiga som de med vilda djur.

- Vi är intresserade av hur omgivningen och husdjur påverkar vilka vilda djur som rör sig i en trädgård. Därför är trädgårdar utan vilda djur och kattbilder lika viktiga för oss som bilder av rådjur, räv och älg, säger Tim Hofmeester, forskare vid SLU vilt, fisk och miljö och ansvarig för projektet.

Fakta:

Träffa dina vilda grannar
  • Projektet är ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet, Umeå kommun och Svenska jägareförbundet.
  • Syftet är att genom medborgarforskning lära oss mer om vilda djur i Umeå kommun och om invånarnas attityder till dessa.
Vill du vara med?

Bor du i Umeå kommun och vill sätta upp en viltkamera i din trädgård, på din skogsmark eller på din tomt under en månads tid? Anmäl ditt intresse här.
Är du nyfiken på projektet och vill följa resultaten löpande? Då kan du också anmäla ditt intresse för att ta emot nyhetsbrev i formuläret på samma sida.