Livsmedelsstrategins handlingsplan 2

Publicerad: 15 januari 2020

Regeringen lanserade strax före jul livsmedelsstrategins andra handlingsplan som innehåller ett antal åtgärder för att nå strategins övergripande mål 2020-2025. Målen om 30 procent certifierad ekologisk jordbruksareal och 60 procent ekologisk livsmedelskonsumtion inom offentlig sektor finns kvar men inga direkta satsningar på ekologiskt nämns i den nya planen.

Totalt görs satsningar på 846 miljoner kronor fram till 2025 och ska stödja det övergripande målet för livsmedelsstrategin om en "konkurrenskraftig livsmedelskedja där den totala livsmedelsproduktionen ökar, samtidigt som relevanta nationella miljömål nås, i syfte att skapa tillväxt och sysselsättning och bidra till hållbar utveckling i hela landet".

Inga särskilda insatser eller satsningar finns beskrivna för ekolantbruket även om ekomålen från den förra handlingsplanen ligger kvar. En hel del satsningar kan dock vara relevanta för den ekologiska sektorn som exempelvis hållbar hantering av vatten i jordbruket, exportprogram med fokus på små- och medelstora företag, utveckla och bevara kunskap om mathantverk samt identifiera hållbara livsmedelssystem.

Läs mer på regeringens hemsida: Regeringens handlingsplan del 2: En livsmedelsstrategi för Sverige – fler jobb och hållbar tillväxt i hela landet