Postdoktor i eko-evolutionär växtpatologi sökes

Publicerad: 27 januari 2020
Jordgubbar i hinkar framför jordgubbsplantor utomhus, foto.

Vi söker en motiverad post doc som kommer att arbeta med biologisk bekämpning av jordgubbssjukdomar på resistenta kontra mottagliga växter. Den vi söker måste ha förmåga att arbeta självständigt, ta egna initiativ, och ha ett brett vetenskapligt intresse som förutom växtpatologi även bör inkludera ekologi och växtskydd.

Vilda växter uppvisar genetisk variation i sitt direkta och indirekta försvar mot fiender. Det indirekta försvaret består av växtegenskaper som gynnar nyttoorganismer som i sin tur fungerar som växtens livvakter mot fienderna.

Att förstå växters försvarslinjer

Konflikter mellan de direkta och indirekta försvarslinjerna kan uppstå om det direkta försvaret är skadligt för nyttoorganismerna. Sådana relationer mellan de två försvarslinjerna är inte välstuderade och behöver därför mer uppmärksamhet för att öka vår kunskap om växternas eko-evolutionära interaktioner i naturliga ekosystem, såväl som för att optimera den biologiska bekämpningen av skadeorganismer på våra domesticerade grödor.

Smultron som modellorganism

Målet med detta postdoktorala projekt är att testa huruvuda biokontroll-potentialen hos nyttoorganismen Aureobasidium pullulans påverkas av växtens direkta försvar mot Bothrytis cinerea som orsakar gråmögel på smultron och jordgubbe. Tidigare forskning i vår grupp visar att vilda smultron uppvisar genetisk variation i sitt direkta försvar mot B. cinerea and C. acutatum. I förlängningen hoppas vi kunna öka kunskapen om hur växtens direkta försvar och biologisk bekämpning kan integreras och optimeras för att minimera skador på odlade smultron och jordgubbar.

Jobba i en tvärvetenskaplig forskargrupp

Den postdoktorala forskaren kommer integreras i en tvärvetenskaplig forskargrupp som består av molekylära växtpatologer, ekologer och IPM-forskare. Viktiga arbetsuppgifter blir att designa och genomföra experiment, analysera data, och skriva vetenskapliga artiklar i samarbete med projektgruppen.

Den postdoktorala forskaren förväntas även i viss mån handleda studenter inom ramen för projektet.

Johan Stenberg

Porträttfoto av en man utomhus.

Professor vid institutionen för växtskyddsbiologi
johan.stenberg@slu.se
Telefon: 040-41 53 78, 070-6220042