SLU-forskare med när älgprogram gör comeback

Publicerad: 27 januari 2020
Porträttbild av Göran Ericsson,. Utomhus, vintertid.

Förra årets tv-succé Den stora älgvandringen upprepas i år igen. Forskare från Sveriges lantbruksuniversitet medverkar i både planering och produktion. "Att ha med SLU kändes självklart med den expertis SLU har om älgar", säger Johan Erhag, projektledare vid SVT i Umeå.

Med nära fem miljoner streamade timmar på SVT-play har folket visat sin uppskattning för denna form av naturberättelse. Med start den 15 april kommer SVT även i år att sända slow-tv dygnet runt vid Kullberg intill Ångermanälven för att följa älgarnas vandring från vinter- till sommarbete.

– Det blev en sådan succé! Publiken mottog detta med värme och vi hoppas att den fina publik som tittade vill se det igen och att vi även hittar nya tittare i år, säger Johan Erhag, projektledare vid SVT.

Forskarnas kunskap viktig för produktionen

Göran Ericsson, professor i viltekologi vid SLU, institutionen för vilt fisk och miljö i Umeå, var förra året med som expert i de studiosändningar som Mitt i naturen hade i samband med slow-tv-satsningen.

– Vi kommer inte ha någon studio i år, i stället kommer vi göra ett sammandrag i programmet Go'kväll där Göran Ericsson ska vara med och prata om älgvandringen. Vi hoppas även kunna ge publiken möjlighet att ställa frågor, säger Johan Erhag.

SLU bidrar också med viktig expertis när det gäller produktionen.

– Vi lärde oss jättemycket förra året. Nu går vi vidare och funderar kring hur vi kan producera det här ännu bättre så att älgarna kan må så bra som möjligt. Vi vill absolut inte störa deras vandring, säger Johan Erhag.

SLU bedriver forskning om älg och människa

Vid SLU arbetar forskare för att ta fram kunskap för att se till att älgar och människor på bästa sätt kan leva tillsammans.

– I dag forskar vi om älgens positiva och negativa påverkan på skogs- och jordbruk, och trafik. Älgen betyder mycket för många så vi arbetar också med att förstå hur olika grupper värderar älgen. Den är en viktig del av svenska biologiska mångfalden, säger Göran Ericsson.

Även SLU planerar en satsning på sociala medier för att sprida kunskap om älg och den forskning som bedrivs. På Facebooksidan SLU Vilt, fisk och miljö kommer allmänhetens frågor att samlas in - så börja fundera redan nu över vad just du vill veta om älg och älgforskning.

Älgforskning

Läs mer om älgforskningen som bedrivs vid SLU, institutionen för vilt, fisk och miljö.

Älg med gult halsband i vintrigt fjällandskap. Foto.

Älgnyheter

Här hittar du nyheter om älg från SLU institutionen för vilt, fisk och miljö.

Älg som betar. Foto.