Succé för viltförvaltningskurs

Publicerad: 17 januari 2020
Gruppbild av studenter och lärare.

Intresset för viltförvaltning är enormt – det vittnar kursen Viltförvaltning och viltvård om som lockat 200 sökande till dess 30 platser.

Under kursen, som till största del ges på distans, gås grunderna i svensk och internationell viltförvaltning igenom och olika aktörers roll och ansvar i viltförvaltning belyses.

Studenterna har vitt skilda bakgrunder, men har en sak gemensam: de vill lära sig mer om viltförvaltning. Ofta för att kunna använda kunskaperna i sitt jobb.

- Vi lägger fokus på att man ska kunna ta fram konkreta förvaltningsplaner för flerartssystem efter att ha gått kursen, säger Fredrik Widemo, universitetslektor och ansvarig för kursen.

I dag avslutades kursen som startade i höstas med en redovisning av de viltförvaltningsplaner som studenterna upprättat. På måndag startar vårens kurs, med 200 sökande till 30 platser.

- Studenterna på nästa kurs har en ännu bredare bakgrund än tidigare kurser. Det är en spännande utveckling, som visar att allt fler förstår att viltförvaltning kräver olika kompetenser och långt ifrån bara handlar om biologi säger Fredrik Widemo.

Fakta:

Nyfiken på kursen?

Kursen Viltförvaltning och viltvård genomförs i samarbete mellan SLU och Svenska Jägareförbundet. Den ges på distans med fyra till fem obligatoriska träffar, nästa ansökningsomgång öppnar 16 mars. Här kan du läsa mer om kursen.