Vatten och miljös femtionde doktor

Publicerad: 23 november 2020
Kvinna framför Powerpoint-presentation. Svartvitt foto.

I och med Vera Frankes disputation i oktober fick institutionen för vatten och miljö sin femtionde doktor.

Institutionen för miljöanalys bildades 1994 genom en sammanslagning av Enheten för miljöövervakning vid Naturvårdsverket och Bekämpningsmedelsenheten vid Statens lantbrukskemiska laboratorium. År 2008 fick institutionen sitt nuvarande namn, institutionen för vatten och miljö.

Den första avhandlingen försvarades 1997 av Tomas Berglöf och handlade om analys av halter av bekämpningsmedel i miljön. De första åren disputerade ungefär en person per år. Därefter har antalet avhandlingar ökat och nu disputerar ungefär tre personer per år vid institutionen. Könsfördelningen mellan de 50 doktorerna är jämn, 27 män och 23 kvinnor.

Rening av dricksvatten har varit fokus för ett antal av de senaste årens avhandlingar och Vera Frankes avhandling är en av dem. Hennes avhandling handlade om olika sätt att rena dricksvatten från PFAS.

Utöver bekämpningsmedel, dricksvatten och PFAS har avhandlingarna handlat om olika miljöproblem, som exempelvis försurning, kvicksilver och invasiva arter. Andra avhandlingar har fokuserat på att förbättra kunskapen om kemiska, hydrologiska och ekologiska förhållanden i och nära vattendrag och sjöar. Många av doktoranderna har i sin forskning använt de vattenkemiska och biologiska data som institutionen förvaltar i och med datavärdskapet för sjöar och vattendrag.

För närvarande har institutionen 18 doktorander. Forskarutbildningen kan bedrivas inom de fyra ämnesområdena miljöanalys, miljöanalys inriktning miljökemi, biologi samt biologi inriktning ekologi.

Här finns en lista över alla femtio avhandlingar från institutionen för vatten och miljö tillsammans med länkar till respektive avhandling.

Martyn Futter
Studierektor forskarutbildning
Institutionen för vatten och miljö
Tel. 018-67 31 20