Får det vara lite skogskunskap med julgranen?

Publicerad: 11 december 2020
Emma  Häggberg och Axel Lomander

För 57:de året i rad säljer jägmästarstudenterna julgranar i centrala Stockholm och i år har de med sig en tidning om mångbruk att dela ut till julstressade stockholmare. Kanske kan julgranen väcka nyfikenhet på skog, skogsbruk och människorna som ägnar sig åt skogen?

Traditionen med att sälja granar är ett uppskattat inslag under jägmästarstudenternas utbildning. Försäljning av granar finansierar bland annat studierelaterade resor och examensarbeten i slutet av utbildningen. Här finns mer information om Skogis granar. Skogis Granar – Nyhuggna granar i centrala Stockholm.

Tidningen om mångbruk kan läsas som pdf på den här länken: skog_och_framtid_-nr-1_2020_low.pdf (slu.se)

Det går också att beställa ett tryckt exemplar, skicka i så fall postadress till annika.mossing@slu.se.