Havslandskapets utformning påverkar betning på tropiska korallrev

Publicerad: 14 december 2020
Karta över kolarllrev och foto på betande fisk

Hur havslandskapet är utformat påverkar hur fiskar rör sig och hur viktiga funktioner, såsom betandet av alger, är fördelade inom och mellan livsmiljöer. -Vi har sett att korallbumlingar som är tätt fördelade i det tropiska havslandskapet har fler fiskar som betar på alger än de som är glest fördelade i havslandskapet säger Charlotte Berkström, docent vid institutionen för akvatiska resurser (SLU Aqua).

Även avstånd till andra livsmiljöer än korallrev, såsom sjögräsängar och mangrove, påverkar mängden betande fiskar och därmed funktionen de utför på korallreven.

- Varför avstånd till andra livsmiljöer spelar roll beror på att vissa betande fiskar använder dessa som rekryteringsområden och ansluter till den vuxna populationen på korallreven först som tonåringar, säger Charlotte Berkström.

I sjögräsängar och mangrove finns det gott om mat och skydd för juvenila (unga) korallrevsfiskar som annars lätt blir uppätna på de tätbebodda korallreven. Även de makroalger som växer på själva reven attraherar juvenila fiskar och fungera som uppväxtområden.

Till skillnad från de vuxna algbetande fiskarna, verkar havslandskapets utformning inte påverka mängden små algbetande fiskar eller hur de äter. Istället verkar tillgången på makroalger vara avgörande.

- Det som är viktigt för vuxna fiskar är inte alltid viktigt för juvenila fiskar. Många av dessa algbetande fiskar äter annat som små. Det är vanligt att korallrevsfiskar äter smådjur i algerna när de är små och sedan övergår till en mer vegetarisk kost som vuxna, säger Charlotte Berkström.

Artiklarna (open acess) Seascape Configuration and Fine-Scale Habitat Complexity Shape Parrotfish Distribution and Function across a Coral Reef Lagoon  och Seascape Configuration Leads to Spatially Uneven Delivery of Parrotfish Herbivory across a Western Indian Ocean Seascape  har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Diversity i en särskild upplaga om herbivora fiskar.

Charlotte Berkström, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU