Jenny Kreuger har gått i pension

Publicerad: 01 december 2020
Jenny Kreuger

I juni 2020 gick Jenny Kreuger i pension efter över 30 år på SLU. Jenny har sedan starten 2002 varit ansvarig för det nationella miljöövervakningsprogrammet för bekämpningsmedel och grundade 2006 SLU Centrum för kemiska bekämpningsmedel i miljön (CKB) för vilket hon var föreståndare fram till pensionen. Inom CKB tar Mikaela Gönczi över som föreståndare med Gustaf Boström som biträdande föreståndare.

I samband med Jennys pension nominerades hon av ett flertal kollegor inom SLU till SLU:s Stora förtjänstmedalj där de bland annat skriver:

Jenny har arbetat på SLU under hela sin karriär och går i pension i juni 2020. Hon har under sina fyra decennier på SLU bidragit till, och skapat, spetskompetens vid vårt universitet. Hon har haft en ledande roll i att synliggöra vikten av, och skapa metoder för, säker användning av bekämpningsmedel i Sverige och runt om i världen. Jennys expertis är unik och respekterad av jordbrukssektorn, berörda myndigheter, akademin, samhället i övrigt och internationellt. Hennes bidrag har gjort SLU till ett starkare universitet och Sverige till ett säkrare land för både människa och miljö.

I nomineringen lyfts även Jennys engagemang inom SLU fram. Jenny har under åren varit en oerhört engagerad och efterfrågad SLU-medarbetare. Hon har haft en mängd nyckelroller och förtroendeuppdrag, bl.a. som vice ordförande i valberedningen för NL- (nuvarande NJ-) fakulteten, medlem av ledningsgruppen för Artdatabanken, ledamot i NL-fakultetens FOMA-nämnd, medlem av ledningsgruppen på institutionen för vatten och miljö och SLU-representant i arbetsgrupp inom Stiftelsen för Svensk Lantbruksforskning.

Vid sidan av sitt arbete som föreståndare för CKB och den fortlöpande miljöövervakningen av bekämpningsmedel har Jenny varit chef för sektionen för organisk miljökemi vid institutionen för vatten och miljö sedan 2006. Jenny har på ett mycket förtjänstfullt sätt tagit sig an personalen på den snabbt växande sektionen och tagit rollen som den starka ledare som krävs på en expansiv arbetsplats. Hon verkar för integration mellan institutionens laboratorier, är ytterst mån om en god arbetsmiljö för all personal och stöttar när svåra lägen uppstår.

Hela nomineringstexten finns att läsa här: Nominering
Det var många fina nomineringar i år och den 16 september meddelades att den stora förtjänstmedaljen 2020 går till professor Jan Stenlid. Länk till nyhet

Inom CKB tar Mikaela Gönczi över rollen som föreståndare och Gustaf Boström blir ny biträdande föreståndare. Bodil Lindström tar över ansvaret för den nationella miljöövervakningen av bekämpningsmedel finansierat av Naturvårdsverket och Karin Wiberg har efterträtt som chef för sektionen för organisk miljökemi och ekotoxikologi.

SLU Centrum för kemiska bekämpningsmedel i miljön, CKB

Nationell miljöövervakning av bekämpningsmedel (växtskyddsmedel) i miljön

Institutionen för vatten och miljö

Mikaela Gönczi, föreståndare