Ny kurs om modellering som verktyg i vattenförvaltningen

Publicerad: 17 februari 2020
Tre studenter som jobbar i en datorsal, foto.

Den här veckan är det tentamen för den första gruppen av studenter på den nya kursen ”Modellering för uthållig vattenförvaltning”.

SLU har ett mål om att fördubbla antalet studenter och som ett led i det har institutionerna fått föreslå nya kurser. Institutionen för vatten och miljö föreslog kursen "Modellering för uthållig vattenförvaltning" och den fick klartecken av SLU att starta. I veckan avslutas den första omgången av kursen med en tentamen.

Målsättningen med kursen är att ge studenterna en förståelse för behovet av modeller och övervakningsdata vid inrättande såväl som utvärdering av nationella, europeiska och globala miljöpolicyer. Kursen har bland annat belyst behovet av högkvalitativa data, trovärdiga modelleringsmetoder och god praxis för vetenskaplig kommunikation.

Martyn Futter är kursansvarig och har haft huvudansvaret för planeringen av kursen. Flera av institutionens medarbetare har hållit föreläsningar och övningar på kursen.