Vetenskapsfestivalen i Uppsala öppnar – SciFest 2020

Publicerad: 24 februari 2020

Den 5 mars öppnar SciFest – Sveriges andra största vetenskapsfestival. SLU är tillsammans med Uppsala universitet arrangörer. SciFest är en vetenskaps-festival med ett brett utbud av forskarträffar, föredrag, workshops och tävlingar. Här kan alla prova på forskning och dess tillämpningar inom många vetenskapsområden.

SciFest riktar sig främst till skolungdomar på mellan- och högstadiet och på gymnasiet. Torsdagen och fredagen den 5 och 6 mars är skolklassernas dagar medan lördagen den 7 mars är festivalen öppen för allmänheten.

Det är många forskare och andra på SLU som har jobbat hårt för att få till ett intressant innehåll i montrarna. SLU har ett gediget program. Här är ett axplock av rubrikerna:

• Hur mår du – barnhälsa och stadsplanering hänger ihop
  • Kom till oss för att utvinna DNA på ett roligt, coolt och enkelt sätt
  • Romantik hos växter – hur lockar blommor till sig insekterna
  • Fosterutveckling hos människor och djur – lika men ändå olika
  • Hundar måste också borsta tänderna
  • Insekterna i skogen
  • Livets färger – vad gömmer sig under bladens yta
  • Fika med en forskare och snacka djur

Se hela programmet här

Vackra vepor

SLU:s närvaro präglas i hög grad vid en första anblick av vackra vepor. Till formatet är de enorma med en storlek på omkring fem meter breda och tre meter höga. Här är några exempel.

Bakterier, foto.

SLU:s monter tillsammans med Uppsala Vatten & Avfall. Methanosarcina barkeri är ett släkte som producerar metan. De lever i olika och extrema miljöer som inte har syre. Foto: Dennis Kunkel.

Björkskog, foto.

SLU:s monter om att göra matolja av sågspån. Foto: Enika100.

Stor akvarium med simmande fiskar, foto.

SLU:s monter om forskningsfartyget Svea och Baltic Sea Science Center. Foto från BSSC på Skansen.

Rebecca Rikner, Evenemangskoordinator
Ledningskansliet, SLU