En upptäcksfärd i svamparnas värld på SciFest

Publicerad: 09 mars 2020
En tjej borrar i en stock inomhus, foto.

Den 5-7 mars gick Sveriges andra största vetenskapsfestival, SciFest, av stapeln på Fyrishov i Uppsala. Institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi presenterade en upptäcktsfärd i svamparnas värld!

Svampar som hjälper och stjälper

Institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi höll workshops och hade en utställning med namnet "Svampar - De hjälper eller stjälper nästan allt i skymundan".

I utställningen kunde besökarna lära sig att svampar finns överallt öven om de inte syns - i marken, i vattnet, i växter och i luften vi andas. Hur de kan vara både dödliga för växter och djur, men även oumbärliga för både vår hälsa och för hur de hjälper växter att ta upp näring.

Besökare odlade svamp i stockar

Att vår livsmedelsförsörjningen för världens ökande befolkning kan klaras med svamp kanske var mer oväntat? Dessutom fick besökarna reda på hur mycket svamp det finns i skogen, vad den gör för nytta där och om ätbara och dödliga svampar. En aktivitet var att odla svamp i stora stockar som låg staplade i montern.

– Det var jätteroligt att vara med på SciFest! Vi hade intresserade elever med på våra workshops och många som kom förbi och testade våra olika aktiviteter i montern. Det svåraste var att släpa in alla stockarna i utställningshallen. Dem har besökarna borrat hål i och odlat bland annat ostronskivlingar. Vi ska lägga ut stockarna i SLU:s kunskapsträdgård och hoppas på att få se många fina svampar växa fram, berättar forskaren Karl Lundén som har varit projektledare för utställningen.

SciFest riktar sig främst till skolungdomar på mellan- och högstadiet och på gymnasiet. Torsdagen och fredagen 5 och 6 mars var festivalen öppen för skolklasser medan festivalen var öppen på lördagen den 7 mars för allmänheten.

Fakta:

SLU är tillsammans med Uppsala universitet arrangörer för SciFest som är  en vetenskapsfestival med ett brett utbud av forskarträffar, föredrag, workshops och tävlingar. Här kan alla prova på forskning och dess tillämpningar inom många vetenskapsområden.

karl.lunden@slu.se, 018-67 32 13