Allmänbildande skogsfilm ett framgångskoncept

Publicerad: 08 juni 2020
Dokumentären Guld och gröna skogar?

Den 26 maj var det premiär för Future Forests sjunde film om skogen och på kort tid har den nått över 2500 visningar på Youtube. Samtidigt nås filmteamet av förhandsbesked om att en tidigare film nominerats till ännu ett internationellt filmpris.

- Därför känns det extra roligt att berätta att vi nu kan erbjuda alla lärare och elever i Västerbotten möjlighet att se våra filmer tack vare ett samarbete med Region Västerbotten, säger Annika Nordin, programchef för Future Forests.

Från och med höstterminen 2020 kommer filmerna att finnas tillgängliga på MediaWebben som är Region Västerbottens streamingtjänst till stöd för Västerbottens skolor.

- Våra filmer bjuder in skolungdomarna till ett samtal om skogen och dess värden för samhället och naturen, säger Annika Nordin. Ett viktigt syfte för SLU med Future Forests är bra forskningskommunikation och att vi nu börjar nå ut till skolorna ser vi som en bekräftelse på att vi lyckas väldigt bra med det vi gör.

”Guld och gröna skogar?” kan ses på Youtube, se https://youtu.be/i4lh0_V5bN0

Annika Mossing, kommunikatör