Ove Karlsson på nytt jobb

Publicerad: 15 juni 2020
Ove Karlsson

Ove Karlsson, ställföreträdande verksamhetsledare för SLU Kompetenscentrum företagsledning, blir ny landsbygdsdirektör på Länsstyrelsen Norrbotten. Här kommer han att leda arbetet vid landsbygdsenheten. KCF:s medarbetare säger varmt tack för åren som gått och på återseende i nya sammanhang! Innan vi släpper honom måste han dock svara på fem frågor...!

Vad ska du konkret arbeta med?

Jag blir ny chef för Länsstyrelsen Norrbottens landsbygdsenhet från den 17 augusti. Ännu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, för jag har inte tagit del av mer detaljer. Men det blir att leda verksamheten vid landsbygdsenheten och se till att vi genomför de uppdrag vi har.

Vem kommer du att möta i nya jobbet?

Jag tror att jag kommer att möta människor från många olika håll. Dels är det personalen, men företagare, olika organisationer, andra myndigheter och utvecklingsansvariga. Det blir nog en intressant blandning och en mix av myndighetsjobb och utvecklingsarbete i nära samarbete med andra. Norrbotten är ett till ytan stort län men befolkningsmässigt mycket mindre. Och jag tror att om man är lite mindre samarbetar man mer. Det är min erfarenhet. Jag har ju stött på liknande arbeten när jag jobbade i Halland så det är inte så nytt för mig.

Vad tar du med dig från åren på SLU?

Det har varit fantastiskt roliga år med underbara kollegor och studenter. Det har varit ett svårt beslut för jag har trivts så otroligt bra. Det har varit spännande att få vara med i jobbet med KCF. Roligast får jag nog ändå säga är att se studenter, företagare och rådgivare utvecklas, när man har haft en chans att utbilda dom.  Jobbet med att utveckla företagsledning är så meningsfullt och betydelsefullt. Men också ett långsiktigt arbete. Jag hoppas KCF kan få existera många decennier framöver!

Kan nya jobbet medföra fortsatt kontakt med SLU och KCF?

Självklart innebär det fortsatt kontakt. Mycket av det KCF jobbar med behöver företagarna i Norrbotten för att få en spännande men samtidigt hållbar utveckling. Det går att använda den kunskapen direkt!

Du har ju vuxit upp i Norrbotten, hur känns det att återvända till rötterna?

Spännande, det är en stor utmaning. Norrbotten har tidigare haft en negativ trend som jag hoppas ska kunna vändas nu. Den känslan jag har är att mycket är på gång. Och jag ska försöka bidra så mycket som möjligt att det ska hända mycket.

Så får det bli en sjätte fråga: hur säger man "Tack och hej, vi ses igen" på pitebondska?

Jag säger inte riktigt hej då, jag säger i stället att vi syns: Vä soijnes!