Projekt för bättre vattenkvalitet i sjön Alstern

Publicerad: 12 juni 2020
Man som står framför en damm. Foto.

Karlstads kommun och Alstersälvens vattenråd har startat ett projekt för att minska övergödningen i Alstern. Forskaren Brian Huser vid institutionen för vatten och miljö är projektledare. Såväl Sveriges Radio Värmland som två värmländska dagstidningar har uppmärksammat projektet.

Den värmländska sjön Alstern har problem med övergödning och algblomning. Karlstads kommun och Alstersälvens vattenråd har därför startat ett projekt för att minska övergödningen. Man kommer bland annat göra noggranna studier av internbelastningen i sjön, d.v.s. hur mycket fosfor som läcker ut i sjövattnet från bottensedimenten. Forskaren Brian Huser vid institutionen för vatten och miljö som är expert på internbelastning är projektledare.

Det nya projektet i Alstern har under våren uppmärksammats av såväl Sveriges Radio Värmland som de värmländska dagstidningarna (låsta artiklar) Nya Wermlands-tidningen och Värmlands Folkblad

Fakta: