Workshop för lärare om växtpatologi

Publicerad: 15 juni 2020

Den 3:e september organiseras en workshop för lärare av institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi kommer grundläggande koncept och vanliga svampsjukdomar inom växtpatologi på odlingar och i skog förklaras och demonstreras.

I år, 2020, är det internationella Växtskyddsåret, då uppmärksammar FAO att växtskadegörare förstör 40% av alla grödor, med påverkan på både livsmedelsförsörjning och växthuseffekt- dämpande kolbindning hos växter och träd.

Det blir både föreläsningar och en kortare exkursion för att samla in växtmaterial och visa på vilka svampsjukdomar som relativt enkelt kan identifieras såsom almsjukan som slår ut almträd över hela Sverige. Växtmaterialet kommer att studeras i mikroskop och förslag på undervisningssekvenser om växtpatologi kommer att presenteras. Troligen kommer även ett medborgarforskningsförsök för skolor att förklaras så att deltagande lärare kan delta med sina klasser i ett försök om den mångfald av arter som påverkar växters hälsa.

Läs mer och anmäl dig här!

karl.lunden@slu.se, 018-67 32 13