Nya medel för Critical Urbanities programmet

Publicerad: 03 juli 2020
Buenos Aires flod

Svenska Universitet- och högskolerådet har beslutat att godkänna ytterligare ett år av SLU-landskapsutbytet med Buenos Aires: Critical Urbanities.

Beslutet, som tillkännagavs 18 juni, innebär att Linneaus Palme samarbetsprogrammet mellan SLU Landskap och FADU-UBA Urban Design har godkänts med medel på 330 400 SEK.

Liksom tidigare år ger denna budget SLU möjlighet att skicka två lärare och två studenter till Buenos Aires, och välkomna två lärare och två studenter därifrån, att fortsätta utvecklingen av tvärvetenskaplig landskaps- och stadsdesignutbildning samtidigt som Global South och Global North-perspektiv inkluderas.

Fakta:

Om Critical Urbanities

Ett student- och lärarutbyte mellan SLU Landskap (Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning inom Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap vid SLU) och FADU-UBA Urban Design (UBA:s ordförande Lestard Cajide Janches inom Fakulteten för arkitektur och stadsdesign) med syfte att främja kritisk kunskap för sköra urbana vattenlandskap samt utforma metoder för att förbättra socio spatialt fragmenterade stadsområden som kännetecknas av förändrade vattenregimer.

Läs mer på Critical Urbanities webbsida

Lisa Diedrich, Professor

Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, SLU

lisa.diedrich@slu.se 040-41 54 24