SLU-forskare i ny Netflixserie

Publicerad: 05 augusti 2020
Två personer filmar en person som jobbar koncentrerat med något vid ett stökigt bord. Foto.

Om människans samspel med omvärlden handlar Netflix nya vetenskapssatsning om. I programledaren Latif Nassers sökande efter svar på vad som händer efter att vi spolat på toaletten dyker forskare från Sveriges lantbruksuniversitet upp för att berätta om hur läkemedelsrester påverkar livet i våra vatten.

– Om du är en liten fisk i det vilda ska du vara rädd för att bli uppäten, tar du bort den rädslan är du i stor fara. Det säger Tomas Brodin, professor i akvatisk ekologi vid Sveriges lantbruksuniversitet när han för första gången dyker upp i Netflix vetenskapssatsning Connected.

Men att fiskarnas rädsla försvinner är precis vad som händer om avloppsvattnet med vår avföring inte renas tillräckligt bra från läkemedel, det har Tomas Brodin och hans kollega Gustav Hellström sett i sina försök.

Försök i avlägsna sjöar

I försöket som visas i dokumentären förser forskarna två fisklösa sjöar med samma typ av fisk som alla utrustas med sändare. I en av sjöarna tillsätter de sedan en vanlig typ av lugnande medel som det har hittats spår av i havet, den andra sjön är kontrollsjö.

Analyserna är ännu inte klara, men resultaten från förra försöket förvånade dem.

– Jag trodde att fiskarna skulle bli lugnare av det lugnande medel som vi utsatte dem för, men de blev tvärtom mer aktiva och tog fler risker, säger Tomas Brodin.

Fiskarnas beteende ändrades

Försöksfiskarna använde också sjöns öppna vatten mer, som är mer riskfylld då de är mer exponerade för fara i öppet vatten än invid strandkanterna. De blev också mindre sociala; i stället för att sluta sig samman i täta stim efter en rovdjursattack så kunde de simma omkring på egen hand och inte bry sig om att dra nytta av det skydd som en stor grupp ger.

Fiskarna i kontrollsjön betedde sig som vanligt, rädda för faror.

– Läkemedlen påverkar fiskarnas möjlighet att överleva, växa och reproducera sig. Men det påverkar också ekosystemen. En liten, liten beteendeförändring hos en nyckelart kan förändra ett helt ekosystem, säger Tomas Brodin.

Men ska vi sluta äta läkemedel?

– Nej, läkemedlen räddar liv och hjälper människor. Det är reningen av avloppsvatten som måste förbättras, säger Gustav Hellström.