Växtrötter matar bakterier och ökar permafrostens utsläpp

Publicerad: 03 augusti 2020
Fjäll under blå himmel. Foto.

En viktig osäkerhetsfaktor i klimatprognoserna är mängden kol som släpps ut av tinande permafrost i Arktis. Växters rötter stimulerar mikrobiell nedbrytning i jorden, en mekanism som kallas ”priming”. Ett internationellt forskarteam visar att primingeffekten i sig kan orsaka utsläpp av 40 miljarder ton kol från permafrost år till 2100. Studien är publicerad i Nature Geoscience.

I permafrosten, permanent fryst mark, lagras lika mycket kol som i all jordens växter och atmosfär tillsammans. Ytan på permafrosten tinar på sommaren, och i det allt varmare klimatet frodas växter och mikroorganismer. Det gör att en del av det frusna organiska materialet frisläpps som växthusgaser.

Forskare har tidigare förutspått att snabbt stigande temperaturer kommer att orsaka utsläpp av 50-100 miljarder ton kol från permafrost fram till år 2100. Den nya studien har för första gången visat att priming, när växters rötter ”matar” mikroorganismerna i jorden med socker, resulterar i ännu högre utsläpp av växthusgaser.

Läs mer om studien som bland annat författats av forskarna Eveline Krab och Sylvain Monteux från institutionen för mark och miljö vid SLU:

Eveline Krab

Forskare vid institutionen för mark och miljö,  SLU

Telefon: 018-672470, 0725-115379
E-post: eveline.krab@slu.se