Chatta med våra masterstudenter

Publicerad: 04 september 2020
Kollage med studenter

Den 31 augusti lanserade SLU en ny plattform där presumtiva studenter kan chatta med internationella studentambassadörer om deras studier och livet som student i Sverige.

SLU har inlett ett samarbete med plattformen Unibuddy som används av en rad universitet och högskolor runt om i världen och även på flera universitet i Sverige.

Unibuddy är ett koncept som länkar samman studentambassadörer med framtida studenter via målgruppsanpassad teknik. Här ska intresserade studenter kunna hitta studentambassadörer med liknande intressen som man själv har och chatta direkt via en app. Tanken är att studenterna ska besvara frågor om sin utbildning, livet som student på SLU och om att leva och bo i Sverige ur ett personligt perspektiv.

– Förhoppningen är att vi med detta ska få ytterligare en komponent i rekryteringsarbetet där presumtiva studenter får möjlighet till personlig kontakt med våra studenter och då kan ställa många av de där frågorna som man funderar kring – men som kanske inte alltid ställs till oss som arbetar inom universitetet, säger Elin Helgsten, marknadsförare med inriktning på internationell studentrekrytering på SLU.

För att kunna kontakta studentambassadörerna kommer man behöva ladda ner en app, skapa ett konto och logga in. Studentambassadörerna bloggar dessutom genom detta verktyg och dessa bloggar är öppna för alla att gå in och läsa.

– Målet är att fler studenter ska få svar på sina frågor och därmed känna sig trygga i sitt val av studier. Vi tror att detta kan leda till att fler internationella studenter går vidare från ansökan till att verkligen påbörja studierna, säger Elin Helgsten.