Lästips om åbrodd

Publicerad: 04 september 2020
Färgfoto som visar det gröna bladverket hos åbrodd.

Åbrodd, Artemisia abrotanum, är en ört med stark folklig förankring i vår odlingshistoria. I Poms upprop och inventeringar kom flera tips om äldre arveplantor av åbrodd och i Nationella genbanken bevaras ett antal av dem. En av sorterna, ’Predikoväcka’, lanserades i fjol i handeln under varumärket Grönt kulturarv. Nu finns en vetenskaplig artikel om åbroddens roll i kyrkbuketten att läsa i Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine.

Artikeln är skriven av Ingvar Svanberg, Uppsala universitet och Erik de Vahl, trädgårdsmästare och genbankskurator med ansvar för Nationella genbankens köksväxter. Med hjälp av frågelistesvar, litteratur och uppgifter från Poms inventeringar beskrivs kyrkobukettens funktion och hur åbrodd varit den vanligast förekommande växten i kyrkobuketten i hela landet och hur bevarandevärden knutna till växters kulturarv kan formuleras och förstås.

Erik de Vahl, genbankskurator för rosor och fleråriga köksväxter vid Nationella genbanken

Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, SLU        erik.de.vahl@slu.se, 0724-54 98 79