Högt intresse för ny utbildning

Publicerad: 06 oktober 2021
Forest and Landscape

En ny utbildning om skog och landskap har lockat studenter från hela världen. Ansökningarna var mångdubbelt större än antalet platser.

PROGRAMMET, Forest and Landscape, är ett samarbete som förenar landskapsarkitektur och skogsvetenskap i Alnarp. Även Wageningen University i Nederländerna medverkar.
– Det känns bra att arbeta tillsammans med landskapsarkitekterna och vidga perspektiven, konstaterar Karin Hjelm, institutionen för sydsvensk skogsvetenskap. Tillsammans med Helena Mellqvist, LTV-fakulteten, är hon studierektor för Forest and Landscape. Bägge är glada över det stora intresset för det nya programmet:
– Egentligen har vi 30 platser, men har lyckats tänja på gränserna något. Nu är det 35 studenter från 15 olika länder, varav flertalet från Sverige.
– En av de första uppgifterna var att skriva en text om varför de sökt sig hit. Det är rolig läsning och speglar en grupp med idealister och visionärer vilka ser blandningen av skog och landskap som framtiden, säger Helena Mellqvist.

Läs hela nyhetsbrevet HÄR