Anmäl dig till SciFest senast 1 december!

Publicerad: 23 november 2021
Man i glittriga kläder pratar med två barn.

På SciFest i mars har du chansen att visa upp din forskning för skolelever och allmänhet. Räkna med många frågor och spännande diskussioner. Allt du behöver är en rolig aktivitet. Och erfarenheten visar att forskarna på SLU och Uppsala universitet är kreativa! Du får god hjälp från SciFest-teamet för att utforma din aktivitet. Anmäl dig innan 1 december.

Uppsala universitet och SLU arrangerar SciFest i Fyrishov, Uppsala, 10-12 mars. Innan covid-19 slog till hade vetenskapsfestivalen ungefär 8500 besökare.

Möte med nyfikna människor

SciFest ska väcka nyfikenhet och intresse för vetenskap hos barn och unga – förhoppningsvis kommer några av dem som studenter till Uppsala universitet eller SLU i framtiden. Det är också en fantastisk arena för dig att möta människor utanför universitetet – möten som ger såväl energi som nya idéer. Det är ett bra sätt för universiteten att bidra till samhället. Många forskargrupper återkommer år efter år till festivalen.

Skapa intressant aktivitet - du får hjälp från SciFest

Det som behövs för att vara med på SciFest är entusiastiska forskare och doktorander, en intressant aktivitet och något som lockar människor till din monter. Fundera på hur du kan presentera din forskning med hjälp av spel, experiment, frågesporter, tävlingar eller andra aktiviteter där besökarna får känna, lukta, lyssna och uppleva. Hur kan besökarna bidra? Kanske kan de tillverka något eller rösta om något?

SciFest-organisationen hjälper dig med tips och du kan också delta på workshops på Gustavianum för att få handfast hjälp med din aktivitet från erfarna museipedagoger.

SciFest bekostar transport av grejer från Ultuna Campus, kaffe och mat till utställarna. Alla utställare kan få upp till 2000 kronor för omkostnader - det finns också en mindre summa avsatt för SciFest att fördela mellan montrarna vid behov.

Anmälan för utställare är öppen nu och stänger 1 december

Låter SciFest intressant? Mer information och anmälan

Har du frågor?

anna.lundmark@slu.se