Flera forskningsprojekt har beviljats finansiering

Publicerad: 09 december 2021
Formas logotype

Följande projekt inom institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning har beviljats finansiering från olika Formas-utlysningar i höst.

• Anna Levinsson: Urbana träds kolmanifest i Call for early career researchers. I projektet ingår även Johanna Deak Sjöman och Henrik Sjöman från LAPF, tillsammans med Thomas Prade från BT.
  • Anna Levinsson: Climate adaptation of the built environment 2021 call. I projektet ingår även Johanna Deak Sjöman, Henrik Sjöman och Tobias Emilsson från LAPF, tillsammans med Thomas Prade från BT och Johannes Edvardsson från LU.
  • Thomas Randrup: Under utlysningen Klimatanpassning av den byggda miljön 2021 fick projektet BlueGreen Infrastructure for a Sustainable Climate Adaptation of the Future City finansiering. Detta är ett projekt som leds av Luleå tekniska universitet och kompletterar ett relaterat projekt som beviljats ​​under hösten.
  • Thomas Randrup: Projektet ”Vildare natur? Betydelsen av den mänskliga faktorn vid främjande av biologisk mångfald”, beviljades Lisbeth Christoffersen, som nu kommer att ha en PostDoc-tjänst vid LAPF.
  • Henrik Sjöman: Deltar i ännu en ansökan antagen till finansiering i utlysningen Climate adaptation of the built environment 2021, Toleranta träd för att främja hållbara städer i ett förändrat klimat tillsammans med Göteborgs universitet.

Anna Levinsson har även beviljats projektbidrag för utvecklingsforskning av Vetenskapsrådet för Optimering av långsiktig leverans av ekosystemtjänster från träd i Etiopiska städer. I projektet ingår även Åsa Ode Sang, Henrik Sjöman och Tobias Emilsson från LAPF, Kumelachew Yeshitela (Addis Ababa University) samt en doktorand.

Ingrid Sarlöv-Herlin, Prefekt
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning

Ingrid.Sarlov-Herlin@slu.se, 040-41 54 07