Hur hänger olika mått på biologisk mångfald ihop?

Publicerad: 07 december 2021

Bedömningar av biologisk mångfald bygger ofta på undersökningar av ett fåtal arter eller organismgrupper. Från dessa data drar man sedan mer generella slutsatser. Men hur väl stämmer dessa antaganden? Det ska Malin Tälle, forskare på SLU, undersöka och hon behöver hjälp från dig som jobbar med biologisk mångfald. Du kan bidra till projektet genom att svara på en enkät senast 31 januari.

– Det kan till exempel vara så att man undersöker växter i gräsmark. Om artrikedomen för växter är hög, kanske man antar att artrikedomen för insekter också är hög. Eller om artrikedomen för fåglar visar sig vara hög antas det att även att andra mått på diversitet för fåglar är höga, säger Malin Tälle. Men om vi vill ha ett effektivt bevarande av biologisk mångfald måste vi vara säkra på att dessa antaganden faktiskt stämmer.

Har undersökts men inte sammanställts

Tidigare studier har undersökt denna fråga, men det har hittills inte skett någon syntes av resultaten. Därför är det oklart vad de övergripande slutsatserna är. Nu ska Malin Tälle sammanfatta slutsatser från tidigare studier som undersökt sambandet mellan olika organismgrupper och mått på biologisk mångfald. Hon kommer också att använda data från miljöövervakning.

Ska kunna användas i praktiken

Tanken är att slutsatserna ska kunna användas i praktiken för att bevara biologisk mångfald i Sverige. Då är det viktigt att ta tillvara på kunskaper och erfarenheter från personer som jobbar med biologisk mångfald på till exempel myndigheter, företag och organisationer.

Enkät viktig grund för projektet

Jobbar du med eller engagerar du dig ideellt med att undersöka, utvärdera eller övervaka tillståndet och förändringen av biologisk mångfald i Sverige? Hjälp till i detta projekt genom att besvara vår enkät
Den är helt anonym, aktiv till 31 januari 2022 och tar cirka 20 minuter att fylla i.

Frågorna handlar bland annat om vilka data på biologisk mångfald som samlas in och används idag. Svaren kommer att användas för att guida arbetet i projektet, till exempel kan de påverka exakt vilka arter eller mått som hamnar i fokus.