Lyckat event om Nobelpriset och livsmedelstrygghet

Publicerad: 20 december 2021

Den 8 december möttes gymnasieelever och studenter från Nederländerna, Honduras, Sverige, Costa Rica och USA. Tillsammans deltog de i det digitala evenemanget ”Noble cause, Nobel prize” för att lära sig mer om forskningen bakom några av nobelprisen.

Noble cause, Nobel prize är ett event anordnat för gymnasieelever för att de ska få lära sig mer om och tillsammans diskutera hur man kan arbeta med Agenda 2030 och livsmedelstrygghet på ett hållbart sätt. Flera olika personer och program har under åren tilldelats Nobelpris för sin forskning och arbete att minska världshungern, några av dessa fick eleverna diskutera kring i mindre grupper.

Under eventet fick elever och studenter från flera olika Youth Institutes runt om i världen lära sig om historien kring Nobelpriset, instiftat av Alfred Nobel. Dessutom fick de en exklusiv virtuell rundtur på Nobelprismuseet i Stockholm av utbildningsdirektör Annika Hedås Falk. Under eventet fick deltagarna diskutera i mindre grupper om olika Nobelpristagare och deras arbete relaterat till världshungern och Agenda 2030s mål 2, Ingen hunger.

De nobelpris som eleverna fick diskutera kring var:

• Kemipriset 2020: Genetisk sax – Emmanuelle Charpentier och Jennifer A. Doudna
  • Ekonomipriset 2019: Fighting Global Poverty - Abhijit Banerjee, Esther Duflo och Michael Kremer
  • Fredspriset 2020: Eradicating Hunger - World Food Program